Raport CJI- R. Moldova: Tendinţele de manipulare folosite de unele posturi TV nu dispar, ci se diversifică

Aşa cum ne-a obişnuit, Centrul pentru Jurnalism Independent a venit cu un nou raport privind monitorizarea mass media din Republica Moldova, menţionând că unii jurnalişti, în loc să-şi îmbunătăţească modalitatea de prezentare a ştirilor, din contră, vin cu noi metode de manipulare.
Nadine Gogu şi Viorica Zaharia
Nadine Gogu şi Viorica Zaharia (facebook.com / Viorica Zaharia)

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat joi, 22 iunie, cel de-al şaselea raport din monitorizarea mass media care acoperă perioada 1 aprilie – 1 iunie. În urma acestei monitorizări care se desfăşoară de aproape 2 ani, experţii CJI au observat că tendinţele generale de manipulare folosite de unele posturi de televiziune nu dispar, la unii, din contra, manipularea devine mai diversificată, folosind chiar unele tehnici care nu au mai fost observate până acum.

„Prin aceste rapoarte pe care le facem o dată la 2 luni vrem să-i ajutăm pe acei jurnalişti care au comis anumite abateri, dar ar fi şi pentru consumatorii de media pentru a înţelege mai bine cum informează/dezinformează presa”, a declarat - conform privesc.eu -Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, precizând că cele mai grave încălcări utilizate de către o parte a presei din Moldova sunt trunchierea declaraţiilor, scoaterea din context, distorsionarea şi interpretarea mesajelor, răspândirea informaţiilor false, amestecarea parţială a adevărul şi minciunii, etichetarea anumitor protagonişti, omiterea unor detalii relevante, exagerarea faptelor şi în unele cazuri ironizarea pe seama unor protagonişti.

Experta CJI Viorica Zaharia a menţionat că pentru cel de-al şaselea raport au fost urmărite patru subiecte de interes public: condamnarea lui Veaceslav Platon la 18 ani de închisoare; părăsirea majorităţii parlamentare de către deputatul Lilian Carp; adoptarea în prima lectură a proiectelor de modificare a sistemului electoral şi marşul solidarităţii „Fără frică”.

În urma analizei, experţii au constatat cele mai multe nereguli la Publika TV şi Prime care aparţin liderului democraţilor, Vlad Plahotniuc, la Accent TV care face propagandă în favoarea socialiştilor şi a fostului lor lider Igor Dodon şi la portalul de ştiri Sputnik. Totodată, CJI a ţinut să precizeze că Publika şi Prime dau ştiri cu acelaşi conţinut, cu toate că sunt posturi de televiziune diferite.

Astfel, toate cele patru subiecte au fost prezentate în ştirile de la Publika şi Prime în mod selectiv, folosind afirmaţii false prin distorsionarea mesajului unei surse, a etichetelor, trunchierea informaţiilor, amestecul dintre adevăr şi minciună. Potrivit raportului CJI, Accent TV a folosit în jurnalele de ştiri un limbaj neadecvat pentru prezentarea unei ştiri, potrivit „mai degrabă pentru un editorial, întrucât jurnalistul nu îşi prezintă propriile opinii în ştiri, ci faptele”.

La prezentarea ştirilor despre marşul solidarităţii „Fără frică”, Publika şi Prime au pus „accent pe prezenţa la miting a lui Grigore Petrenco care este un cunoscut opozant al guvernării, iar Sputnik a folosit chiar un limbaj discriminator în ştirea sa. Celelalte posturi monitorizate au reflectat, mai mult sau mai puţin, corect informaţia”.

„Recomandăm jurnaliştilor să renunţe la practica selectării faptelor reflectate în ştiri în funcţie de interesele proprietarilor, iar CCA să stea cu ochii pe media audiovizuală şi să reacţioneze la necesitate”, a conchis experta Centrului pentru Jurnalism Independent.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Externe