Scandalul RCA: Transportatorii somează ASF să facă publice tarifele

Şase milioane de cetăţeni cu drept de vot plătesc un RCA din ce în ce mai scump şi care nici măcar nu despăgubeşte în caz de daună, susţin liderii COTAR, cerând ca noile preţuri RCA să fie făcute publice, înainte de a fi trimise Guvernului.
Protest al transportatorilor in fata Guvernului
Protest al transportatorilor in fata Guvernului (Loredana Diacu/ Epoch Times Romania)

Transportatorii somează Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) să facă publice tarifele RCA, înainte ca acestea să fie transmise spre "îngheţare", aşa cum a declarat Guvernul pe fondul protestelor transportatorilor. Cererea vine imediat după ce şeful ASF, Mişu Negriţoiu, a declarat într-un interviu acordat la finele acestei săptămâni că tariful RCA calculat pe 15 septembrie de faţă cu transportatorii va fi modificat şi că probabil va creşte.

"Îi amintim domnului Mişu Negriţoiu faptul că valoarea unui om este dată de valoarea cuvântului său! Somăm public ASF-ul să transmită preţurile poliţelor RCA rezultate în urma calculelor efectuate. Aceste calcule ale tarifelor RCA trebuie făcute publice înainte de a fi transmise spre “îngheţare” către Consiliul Concurenţei – a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), potrivit comunicatului de presă remis Epoch Times.

În cadrul comunicatului, COTAR îşi exprimă îngrijorarea faţă de faptul că Autoritatea de Supraveghere Financiară refuză să facă publice tarifele RCA, deşi şi-a asumat public că acestea vor fi transmise până în data de 5 octombrie 2016 şi susţine că orice formulă care generează valori peste pragul comunicat de COTAR şi agreat la Guvern în data de 14 Septembrie, este absolut inacceptabilă.

Nu în ultimul rând, transportatorii susţin că preţurile poliţelor RCA nu au scăzut în ultima lună, iar multe firme au scos autovehiculele din circulaţie pentru a aştepta noile preţuri ale poliţelor RCA.

"Transportatorii nu susţin formulele “seci” calculate de către tovarăşii de la ASF şi care, în realitate, sunt construite pentru a majora profitul firmelor de asigurări ce operează în piaţa din România şi, totodată, pentru a plasa responsabilitatea rezultatelor pe o formulă matematică, construită a genera valori care avantajează multinaţionalele din asigurări. ASF nu face publice calculele generate de acele formule pentru a fugi de responsabilitatea rezultatelor, întinzând o mare capcană Consiliului Concurenţei, care va fi instituţia care va trebui să îşi asume comunicarea acelor rezultate.

Preţurile poliţelor RCA nu au scăzut în ultima lună, iar mulţi colegi au scos autovehiculele din circulaţie pentru a aştepta noile preţuri ale poliţelor RCA, pentru a putea achiziţiona aceste produse obligatorii la nişte preţuri decente", se arată în comunicatul COTAR.

Transportatorii mai susţin că, analizând rapoartele ASF, au observat următoarele:

  1. Produsul RCA a avut în ultimul an cea mai mare creştere dintre toate produsele comercializate în România, acesta fiind şi obligatoriu;
  2. În ultimul an, daunele au scăzut (cu 3%), în timp ce preţul poliţei RCA a cunoscut cele mai mari creşteri din istorie, transportatorii ajungând să plătească poliţe majorate cu peste 300%.
  3. În ultimii 5 ani, piaţa de asigurări din România a înregistrat o creştere a încasărilor de 100%, în timp ce valoarea daunelor a crescut cu 38%.
  4. În ultimii doi ani, gradul de asigurare a parcului auto naţional din România este în continuă scădere (aproximativ 72% ), cauzat în primul rând, de puterea scăzută de cumpărare a unui produs obligatoriu care a ajuns exorbitant de scump.
  5. La fiecare 100 de lei încasaţi de către asiguratori din partea persoanelor juridice care folosesc autoutilitare, aceştia au achitat daune de 24,34 lei. (Raport Milliman) Diferenţa de 75,66 de lei reprezintă cheltuieli administrative şi profitul societăţilor de asigurări.

"Pentru o corectă informare a tuturor beneficiarilor de poliţe de asigurări obligatorii din România, amintim faptul că în UE, cheltuielile administrative şi profitul societăţilor de asigurări nu depăşesc 35% din valoarea poliţei RCA.

Într-o piaţă de asigurări nesupravegheată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, costurile administrative şi profitul societăţilor de asigurări care operează în România, ajung şi la 90%, exemplul fiind dat de către clasa de autobuze, pentru care, la fiecare 100 de lei încasaţi, asiguratorii achită daune de 10,74 lei!", a adăugat COTAR.

De asemenea, transportatorii mai acuză că nici o comisie din Parlament nu mai este interesată de reforma consiliului ASF, principalul responsabil de haosul din piaţa de asigurări, şi nici de modul în care această instituţie rezolvă problema preţurilor RCA.

Ne-am săturat de anumiţi “domni” din Parlament ale căror acţiuni sunt orientate strict spre interesul lor politic şi personal. La momentul potrivit, vom discuta explicit şi despre partidul care l-a propus şi care îl susţine pe Mişu Negriţoiu la şefia ASF, pentru ca 6 milioane de cetăţeni cu drept de vot şi abuzaţi de ASF să înţeleagă de ce plătesc un RCA din ce în ce mai scump şi care nu despăgubeşte în caz de daună”, a precizat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

Reamintim că la mijlocul lunii septembrie a.c., pe fundalul ameninţării cu proteste la nivel naţional, Guvernul a emis o ordonanţă de urgenţă privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, act normativ salutat la momentul respectiv de COTAR, pe motiv că acesta "cuprinde pentru prima dată un nou mod de calcul al poliţei RCA, respectiv, construcţia preţului RCA în funcţie de “tariful de referinţă” calculat semestrial de către ASF."

Protestele au continuat însă şi ulterior promisiunii adoptării ordonanţei, pe motiv că în aceasta nu se stabileau tarife clare iar forul desemnat să calculeze preţurile era tocmai ASF, instituţie pe care transportatorii o consideră vinovată de situaţia în care s-a ajuns.

După ce transportatorii au ieşit în stradă, blocând Piaţa Victoriei cu tiruri şi taxiuri, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunţat că a ajuns la un acord cu reprezentanţii patronatelor din domeniu în ceea ce priveşte stabilirea tarifelor de referinţă pentru RCA.

"Ca urmare a discuţiilor avute astăzi la sediul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) cu reprezentanţi ai patronatelor din domeniul transporturilor, s-a stabilit că elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referinţă pentru poliţele RCA, conform OUG emise de Guvern, sunt următoarele:

  • frecvenţa şi dauna medie, ţinând cont şi de daunele întâmplate şi neavizate precum şi de trendul acestora, conform datelor statistice publicate la nivel de piaţă (raportul Milliman), actualizate la 30 iunie 2016;
  • încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziţie, taxe etc., de maxim 25%;
  • încărcarea pentru aplicarea sistemului bonus/malus.

De exemplu, se estimează un tarif ţintă de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0. Acest tarif ţintă nu include încărcări pentru profit şi marja comercială.

Pentru transparenţă, în grupurile de lucru vor fi cooptaţi şi reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi", informa ASF.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Interne