Saga disponibilizaţilor MAI din 2011. Jandarmeria adânceşte ceaţa

Loredana Diacu
12.10.2016

alte articole

Protest al foştilor angajaţi MAI disponibilizaţi în 2011, 18 mai 2015.
Protest al foştilor angajaţi MAI disponibilizaţi în 2011, 18 mai 2015. (Eugen Horoiu)
Loredana Diacu
12.10.2016

La două luni şi jumătate după ce Epoch Times relata că jandarmi disponibilizaţi în 2011 acuză grave abuzuri şi discriminări la trimiterea lor în rezervă, Inspectoratul General al Jandarmeriei Române (IGJR) răspunde la întrebările puse de publicaţia noastră pe acest subiect, adâncind "ceaţa" ce învăluie disponibilizarea a mii de persoane.

Pentru o corectă înţelegere a contextului, reamintim că după celebrul protest din septembrie 2010, când mii de poliţişti i-au scandat lui Băsescu: "Ieşi afară, javră ordinară", MAI şi-a dat brusc seama că are prea mulţi angajaţi, aşa că s-a trecut la reorganizare. Cei mai mulţi disponibilizaţi au fost, paradoxal, nu poliţiştii, aceştia fiind apăraţi de sindicate, ci jandarmii cărora li s-a reproşat că nu au intervenit pentru a-i opri pe poliţiştii protestatari. Cum cadrelor militare le este interzis prin lege să se organizeze în sindicate şi nu au avut pe nimeni să-i apere, jandarmii au fost concediaţi pe capete, la fel şi cei de la ISU, fără să beneficieze de salarii compensatorii, fără reconversie profesională... În consecinţă, mulţi dintre ei au dat MAI-ul în judecată, ulterior disponibilizării. Parte din procese se mai judecă chiar şi acum.

În toate procesele disponibilizaţilor cu statul, atât unităţile militare, cât şi IGJR fac trimitere la Planul de Măsuri Nr.123972 /15.06.2011, invocând faptul că au elaborat Regulamentele proprii în baza acestuia. Acest plan de măsuri prevede însă, la punctul 2.4, că IGJR trebuia să revină cu nişte precizări să spună cum se face evaluarea. Or, unităţile militare au spus că nu au primit nimic, ceea ce, potrivit disponibilizaţilor, ar fi fals, căci precizările ar fi fost făcute în videoconferinţa din 22 iunie, fapt atestat de un proces verbal al UM din Botoşani.

Conform respectivului proces verbal, în cadrul şedinţei pe care acesta o consemnează, şeful UM 0901 face referire la o videoconferinţă cu IGJR din data de 22.03.2011, în care IGJR a ordonat unităţilor ca evaluarea să aibă loc în baza OMAI 665 (ordinul de ministru care reglementează problemele de resurse umane) lucru care, potrivit disponibilizaţilor, practic nu s-a întâmplat. Potrivit unui alt document pe care nu-l putem face public, acesta fiind depus într-un dosar penal aflat pe rol, la respectiva videoconferinţă au participat toate unităţile militare.

Astfel, OMAI 665 prevede, de exemplu, ca din comisiile ce fac departajarea angajaţilor (la departajare se recurge după evaluare, atunci când sunt mai mulţi oameni decât posturi) să facă parte şi un psiholog, la fel şi şeful direct al celui evaluat, singurul care-i cunoaşte cu adevărat comportamentul, caracterul, experienţa celui examinat. Acest lucru nu s-a întâmplat însă în toate unităţile militare.

Mai mult, în acelaşi proces verbal, se face o precizare extrem de importantă, şi anume că nu există notă minimă la evaluările cadrelor militare, deşi OMAI 665 prevede că nota minimă pentru ocuparea unei funcţii este 7.

Rezumând, din procesul verbal reiese că în videoconferinţa din 22 iunie, IGJR a ordonat unităţilor militare cum să aibă loc evaluarea. Acest lucru este extrem de important căci în toate dosarele proceselor intentate de foştii angajaţi MAI disponibilizaţi în 2011, toate unităţile militare au invocat faptul că au respectat planul de măsuri IGJR nr 123972/15.06. 2011 privind elaborarea şi punerea în aplicare a statelor de organizare ale unităţilor din Jandarmeria Română, în care NU se vorbeşte de 665 la evaluare.

Reamintim că acest plan 123972 a fost depus în instanţă de IGJR, dată în judecată de foştii angajaţi, ATENŢIE, cu două pagini lipsă. Reporterii noştri au solicitat o copie după acest plan, însă răspunsul a fost că acest document nu este public. Mai multe informaţii pe acest subiect puteţi accesa aici

În acest context, redacţia noastră a adresat MAI următoarele întrebări:

- Potrivit pct.2.4. - Măsuri în Sarcina unităţilor - Măsuri în Sarcina Resurse Umane - din planul nr. 123972, instituţia dvs. urma să revină ulterior şi să precizeze unităţilor militare din subordine măsurile concrete în ce priveşte organizarea examenelor, constituirea comisiilor, componenţa comisiilor, notare etc.

Vă rog să ne confirmaţi dacă aceste precizări la care se face referire la pct. 2.4. din planul de măsuri au fost făcute ulterior în cadrul videoconferinţei organizate în data de 22.06.2011, ora 14:00, cu participarea tuturor unităţilor militare din subordine.

- Vă rog să ne precizaţi dacă în cadrul videoconferinţei s-a dispus ca pentru ocuparea posturilor vacante rezultate din reorganizare să se aplice prevederile OMAI 665 / 2008, componenţa comisiilor să fie cea prevăzută de art.8 alin.1 al OMAI 665/2008 şi să nu existe notă minimă.

Redăm răspunsul MAI, în care nu se face nicio referire nici la acea videoconferinţă cheie.

La data de 15.06.2011, la nivelul Jandarmeriei Române, a intrat în vigoare un stat de organizare care prevedea un număr mai mic de posturi, astfel, pentru a se determina competenţa profesională în vederea numirii în funcţii, tot personalul care a ocupat, în cadrul aceleiaşi structuri anterior reorganizării, posturi de natura celor desfiinţate, a fost pus la dispoziţie, fiind organizată evaluarea prin interviu pe subiecte profesionale.

În vederea repunerii în stat a personalului cu ocazia reorganizării instituţiei din luna iunie 2011, la nivelul Inspectoratului General al Jandarmeriei Române a fost emis Planul de măsuri pentru elaborarea şi punerea în aplicare a statelor de organizare ale unităţilor din Jandarmeria Română, ca urmare a aprobării noilor organigrame şi a numărului de posturi.

Având în vedere numărul mai mic de posturi existente în noile state de organizare, în documentul menţionat anterior se precizează în cadrul unui capitol distinct intitulat - "măsuri în sarcina unităţilor - organizarea examenelor pentru departajarea cadrelor militare care au ocupat în cadrul aceleiaşi structuri/compartiment anterior reorganizării, posturi de natura celor desfintate", document ce stabilea un ghid orientativ de desfăşurare a acestor etape.

În consecinţă, toate unităţile afectate de măsurile de reorganizare structurală au elaborat propriul regulament de organizare şi desfăşurare a evaluărilor, pe baza căruia s-au desfăşurat activităţile, iar toţi cei care au ocupat în cadrul aceleiaşi structuri anterior reorganizării posturi de natura celor desfinţate, au fost puşi la dispoziţia unităţii şi evaluaţi, numirea în funcţie a personalului făcându-se în ordine descrescătoare a rezultatelor obţinute după susţinerea examenului de departajare până la încadrarea tuturor posturilor prevăzute în statul de organizare. Aceste activităţi s-au organizat şi desfăşurat numai la acele subunităţi /structuri care, în urma reorganizării, au suferit diminuări ale numărului de posturi.

Modul de organizare şi desfăşurare a examenelor de departajare a fost adus la cunoştinţa tuturor cadrelor militare care au făcut obiectul participării la acestea, atât cu ocazia unor adunări fără ordine de zi, cât şi prin Regulamentele de desfăşurare ale fiecărui examen în parte."

Răspuns IGJR
Răspuns IGJR (Epoch Times)

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor