CPR Moldova: ”Arena Chişinău” - un proiect netransparent

Graba cu care se votează alocarea terenului şi a banilor pentru proiectul democraţilor ”Arena Chişinău” sugerează, în opinia Centrul de Politici şi Reforme Moldova, intenţia autorităţilor de a încălca procedurile care asigură transparenţa luării deciziilor, eficienţa utilizării banilor publici etc.
Andrian Candu prezintă proiectul ”Arena Chişinău”
Andrian Candu prezintă proiectul ”Arena Chişinău” (pdm.md)

Apărut pe neaşteptate în spaţiul public, proiectul “Arena Chişinău” propus şi susţinut de Partidul Democrat şi liderul acestuia, Vladimir Plahotniuc, a stârnit mai multe întrebări legate de modul în care acesta ar fi devenit o prioritate pentru cetăţenii Republicii Moldova, modul în care au fost alocate cele 200 milioane lei din buget şi 70 hectare de pământ din proprietatea statului precum şi multe alte procese ce ţin de transparenţa decizională şi consultarea populaţiei, care au fost ignorate.

Centrul de Politici şi Reforme (CPR) Moldova îşi manifestă îngrijorarea şi faţă de paşii ulteriori ai proiectului: elaborarea caietului de sarcini, selectarea investitorului, prevederile contractului şi implementarea parteneriatului public-privat propriu-zis.

”Fiecare din aceste fapte sunt indicatori, în sine, că în Moldova nu se guvernează transparent. Considerăm că acest proiect PPP trebuie oprit şi reiniţiat doar după îndeplinirea acţiunii 13 din asistenţa macro-financiară a UE de 100 milioane euro, care ţine inclusiv de modificarea legislaţiei privind parteneriatele public-private (PPP)”, se arată într-un comunicat CPR Moldova.

În context, experţii au ţinut să explice că prin acţiunea 13 din Memorandumul de asistenţă macro-financiară (AMF) de 100 milioane euro, Republica Moldova s-a obligat să îmbunătăţească legislaţia cu privire la Parteneriatele Public-Private.

La doar o săptămână de la anunţarea grandiosului proiect ”Arena Chişinău”, Parlamentul deja votează alocarea terenului de 70 de hectare de pământ, în opinia CPR fiind de zece ori mai mult decât ar fi necesar, lângă comuna Stăuceni. Tot atunci, cetăţenii au aflat că 200 milioane lei deja au fost planificaţi pentru bugetul 2018, autorităţile venind cu promisiunea că vor termina proiectul într-un an.

În opinia experţilor CPR Moldova, această grabă sugerează intenţia autorităţilor de la Chişinău de a încălca procedurile care asigură transparenţa luării deciziilor, consultărilor publice obligatorii, eficienţa utilizării banilor publici şi ocrotirea mediului. Astfel, CPR îşi manifestă îngrijorarea faţă de evoluţia acestui proiect, mai ales în selectarea investitorului, precum şi de paşii care urmează a fi făcuţi în cadrul acestui parteneriat public-privat.

Din aceste motive, CPR Moldova s-a adresat Ministerului Economiei şi Infrastructurii să prezinte toate documentele produse la etapele anterioare de pregătire a proiectului. În concluzie, CPR a reiterat că autorităţile de la Chişinău încalcă existenţa legislaţie cu privire la parteneriatele publice-private, iar între timp Uniunea Europeană condiţionează eliberarea celei de a doua tranşe din asistenţa macrofinanciară de 100 milioane euro.

”Asistenţa UE este venită din banii contribuabilului european pentru a susţine reformele din Republica Moldova, promovate prin decizii transparente şi inclusive, în interesul ţării noastre şi a cetăţenilor noştri. Parteneriatul public-privat ”Arena Chişinău”, în aceste condiţii, pare să fie un proiect netransparent, care va alimenta în continuare corupţia din Republica Moldova. Sperăm răspunsul Ministerului Economiei şi Infrastructurii să demonstreze contrariul”, se arată în analiza CPR Moldova.

Amintim că la 13 martie, preşedintele Parlamentului, Andrian Candu, membru al Partidului Democrat, a vorbit în cadrul unui briefing de presă despre construcţia unei arene sportive în apropierea oraşului Chişinău.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Externe