Tragedia din Atlantic. Submarinul Titan a fost distrus într-o "implozie catastrofală", iar cei cinci pasageri au murit

Submarinul turistic Titan a făcut implozie, pasagerii aflaţi la bord pierzându-şi viaţa
Submarinul turistic Titan a făcut implozie, pasagerii aflaţi la bord pierzându-şi viaţa (Youtube - captură ecran)

Submersibilul turistic care transporta cinci persoane într-o călătorie spre epava centenară a Titanicului a fost găsit făcut bucăţi în urma unei "implozii catastrofale" care i-a ucis pe toţi cei aflaţi la bord, a anunţat joi Paza de Coastă americană, punând capăt unei căutări multinaţionale de cinci zile pentru găsirea navei, informează Reuters.

Un vehicul de scufundare robotizat desfăşurat de pe o navă canadiană a descoperit joi dimineaţă un câmp de resturi de la submersibilul Titan pe fundul mării, la aproximativ 488 de metri de prova Titanicului, la 4 km sub suprafaţă, într-un colţ îndepărtat al Atlanticului de Nord, a declarat presei contraamiralul John Mauger, din cadrul Pazei de Coastă americane.

Titan, operat de compania americană OceanGate Expeditions, fusese dat dispărut de când a pierdut contactul cu nava sa de sprijin de la suprafaţă, duminică dimineaţă, la aproximativ o oră şi 45 de minute de la ceea ce ar fi trebuit să fie o scufundare de două ore la cea mai faimoasă epavă din lume.

Cinci fragmente majore ale Titanului lung de 6,7 metri au fost localizate în câmpul de resturi rămas în urma dezintegrării sale, inclusiv conul de la coada navei şi două secţiuni ale corpului sub presiune, au declarat oficialii Gărzii de Coastă. Nu s-a menţionat dacă au fost observate rămăşiţe umane.

"Rămăşiţele de pe terenul de aici sunt similare cu o implozie catastrofală a vehiculului", a declarat Mauger.

Chiar înaintea conferinţei de presă a Gărzii de Coastă, OceanGate a emis o declaraţie în care spunea că nu există supravieţuitori printre cei cinci bărbaţi aflaţi la bordul Titanului, inclusiv fondatorul şi directorul executiv al companiei, Stockton Rush, care pilota nava.

Ceilalţi patru erau miliardarul şi exploratorul britanic Hamish Harding, în vârstă de 58 de ani; omul de afaceri de origine pakistaneză Shahzada Dawood, în vârstă de 48 de ani, şi fiul său de 19 ani, Suleman, ambii cetăţeni britanici; şi oceanograful francez şi renumitul expert în Titanic Paul-Henri Nargeolet, în vârstă de 77 de ani, care vizitase epava de zeci de ori.

"Aceşti bărbaţi au fost adevăraţi exploratori care au împărtăşit un spirit distinct de aventură şi o pasiune profundă pentru explorarea şi protejarea oceanelor lumii. Inimile noastre sunt alături de aceste cinci suflete şi de fiecare membru al familiilor lor în aceste momente tragice", a declarat compania.

Echipele de căutare şi personalul de sprijin din SUA, Canada, Franţa şi Marea Britanie au petrecut zile întregi scanând mii de kilometri pătraţi de mare deschisă cu avioane şi nave în căutarea oricărui semn al Titanului.

Sunete din adâncuri

Mauger a declarat că este prea devreme pentru a spune când s-a întâmplat incidentul cu Titan. Echipele de căutare au avut geamanduri sonar în apă mai mult de trei zile în zonă, fără a detecta niciun zgomot puternic şi violent care ar fi fost generat în momentul imploziei submersibilului, a declarat Mauger.

Dar poziţia rămăşiţelor de pe teren aflate relativ aproape de epavă şi intervalul de timp al ultimei comunicări cu Titan părea să sugereze că defecţiunea a avut loc aproape de sfârşitul coborârii sale de duminică.

Marina americană a recunoscut separat că o analiză a propriilor date acustice a detectat "o anomalie corespunzătoare cu o implozie sau o explozie" în apropierea locaţiei submersibilului în momentul în care comunicaţiile sale au fost pierdute.

"Deşi nu este definitivă, această informaţie a fost împărtăşită imediat" cu comandanţii misiunii de căutare, a declarat un înalt oficial al Marinei, într-o declaraţie citată pentru prima dată de Wall Street Journal.

Jurnalul, citând oficiali americani neidentificaţi din domeniul apărării, a declarat că sunetul a fost recepţionat de un sistem ultrasecret conceput pentru a detecta submarinele inamice.

Într-un interviu acordat joi agenţiei Reuters, cineastul James Cameron, care a regizat filmul "Titanic", premiat cu Oscar şi care s-a aventurat el însuşi la epavă în submersibile, a declarat că a aflat despre descoperirile acustice după o zi şi a ştiut ce înseamnă.

"Am trimis e-mailuri tuturor celor pe care îi cunosc şi le-am spus că am pierdut nişte prieteni. Submarinul făcuse implozie. Este pe fundul apei în bucăţi în acest moment. Am trimis asta luni dimineaţă", a povestit el.

Balize sonar lansate de avioane au detectat marţi şi miercuri nişte sunete care au oferit temporar speranţa că Titanul era încă intact şi că ocupanţii săi erau în viaţă şi încercau să comunice bătând în carenă.

Dar oficialii au declarat că analiza sunetelor nu a fost concludentă şi că zgomotele emanau probabil din altceva.

"Nu pare să existe nicio legătură între zgomote şi locaţia de pe fundul mării", a declarat joi Mauger.

Vehicule controlate de la distanţă

Navele robotizate de pe fundul mării vor continua să adune probe, a declarat Mauger, dar nu era clar dacă recuperarea rămăşiţelor victimelor va fi posibilă, având în vedere natura accidentului şi condiţiile extreme de la acele adâncimi.

"Vom începe să demobilizăm personalul şi navele de la faţa locului în următoarele 24 de ore", a spus amiralul.

Căutările deveniseră din ce în ce mai insistente joi, când se aştepta ca rezerva de aer a submersibilului, estimată la 96 de ore, să se epuizeze dacă Titanul era încă intact.

Vasul Titanic, care s-a ciocnit de un iceberg şi s-a scufundat în timpul călătoriei sale inaugurale din 1912, ucigând peste 1.500 de persoane la bord, se află la aproximativ 1.450 km la est de Cape Cod, Massachusetts, şi la 640 km la sud de St. John's, Newfoundland.

Expediţia subacvatică la epavă, pe care OceanGate o operează din 2021, a costat 250.000 de dolari de persoană, potrivit site-ului companiei.

Întrebările privind siguranţa Titan au fost ridicate în 2018 în timpul unui simpozion al experţilor din industria submersibililor şi într-un proces intentat de fostul şef al operaţiunilor marine ale OceanGate, care a fost soluţionat mai târziu în acel an.

Căutările de amploare au acoperit peste 16.000 de km. Joi, desfăşurarea a două vehicule robotizate specializate pentru adâncimi mari a extins căutările şi mai mult în adâncurile oceanului, unde presiunea imensă şi întunericul beznă au complicat misiunea.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Societate, cultură