Cum ar trebui făcute criticile pentru a nu-i răni pe ceilalţi

(photos.com)
Simona Milea
04.04.2019

Dacă observăm explicaţiile din dictionar (DEX) despre critică, observăm următoarele: „Critica, crític, vb. I. Tranz. A dezvălui lipsurile, greşelile, defectele unor persoane, ale unei opere, ale unor stări de lucruri (arătând cauzele şi indicând mijloacele de îndreptare). ♦ A aprecia valoare etica, artistică etc. a unei opere. ♦ A arăta cu răutate (sau cu exagerare) părţile slabe ale unui lucru sau ale unei persoane; a comenta în chip răutăcios, născocind lipsuri şi greşeli; a bârfi”.

Nu luăm în considerare comentariile abuzive, ci criticile constructive, care sunt sănătoase. Acestea te pot transforma într-o persoană mai puternică. Ascultând părerile sincere ale altora, vei observa ce poţi îmbunătăţi. Acest tip de feedback te forţează să îţi evaluezi acţiunile şi modul în care lucrezi. Dacă foloseşti cu înţelepciune criticile constructive, te poţi îndepărta de practicile nesănătoase şi apropia de cele bune. Criticile corecte sunt reprezentate de feebackul sincer, care îţi va aduce doar beneficii pe termen lung în ceea ce ţi-ai propus să faci. Încearcă să te cunoşti mai bine, să-ţi recunoşti greşelile şi astfel situaţiile vor putea fi îndreptate urmând calea corectă. Fiind foarte strict cu tine, erorile sau greşelile, precum şi criticile, vor dispărea.

Cum ar trebui făcute criticile

Când dorim ca o persoană să-şi schimbe comportamentul sau să-şi perfecţioneze abilităţile avem tendinţa de a face anumite remarci sau aşa-numitele „critici”.

Pentru a face o critică cu cele mai bune intenţii, trebuie să fim capabili să ne punem în locul persoanei şi să percepem lucrurile din perspectiva sa. Trebuie să ne gândim la consecinţele îmbunătăţirii, dar de asemenea, de ce lucrurile au stagnat sau care sunt cauzele ce au dus la situaţia actuală.

Critica trebuie făcută într-un mod constructiv dar cu convingere şi multă compasiune. Vom expune câteva recomandări de care trebuie să ţinem cont în momentul în care dorim să criticăm o situaţie, o persoană sau un eveniment.

1. Să aveţi cunoştinţe despre subiect

Nu este constructiv să comentăm un subiect pe care nu îl cunoaştem, pentru că efectul va fi invers. Este bine ca înainte de a critica o persoană să vă asiguraţi că ştiţi foarte bine subiectul. Dacă nu, oferirea părerii dvs. în acel mod ar părea nejustificată şi pierdere de timp.

2. Să cunoaşteţi bine posibilităţile persoanei

Verificaţi dacă persoana dispune de resursele necesare pentru a schimba situaţia, sau dacă este ceva ce nu este controlat de ea. În cazul în care persoana nu îşi poate schimba situaţia reală, evitaţi critica şi oferiţi-i doar sprijinul dv., în măsura în care puteţi face acest lucru.

3. Controlaţi-vă tonul vocii

Controlând tonul vocii atunci când ne comunicăm părerea va determina modul de comunicare. Cu cât suntem mai calmi cu atât mai bine, iar persoana nu va considera că nu este respectată.

4. Faceţi o evaluare a situaţiei

Înainte de a expune punctul de vedere asupra problemelor persoanei, evaluaţi care sunt factorii care influenţează rezultatul final. În acest mod, va oferi informaţii mai exacte despre aspectele pe care persoana trebuie să le îmbunătăţească.

5. Includeţi aspectele pozitive

Când facem unele critici importante, este bine să nu ne axăm doar pe aspectele ce trebuie remediate, ci şi pe calităţile şi virtuţiile persoanei. Astfel, persoana va fi motivată să progreseze în continuare prin corectare deficienţelor.

6. Luaţi în considerare momentul şi locul

Este necesar să evaluăm momentul potrivit pentru criticile pozitive sau să aşteptăm situaţia favorabilă pentru a nu fi lipsit de respect. La fel de important este şi locul unde suntem când facem criticile respective. Trebuie să îmbunătăţim situaţia nu să creăm situaţii incomode.

7. Expuneţi-vă argumentele

Exprimaţi-vă clar pentru a nu da naştere la neînţelegeri. Dorim să creăm o legătură de încredere, nu una de respingere. Subliniaţi în mod sincer obiectivele ce trebuie atinse, faptul că doriţi să-l susţineţi şi că merită efortul.

8. Acordaţi dreptul la replică

Este necesar ca această comunicare să fie bună, oferind persoanei posibilitatea să-şi expună punctul de vedere referitor la argumentele expuse de dvs.

În cazul în care persoana nu poate schimba situaţia reală, evitaţi critica şi doar oferiţii sprijinul de care are nevoie, în măsura în care puteţi face acest lucru. Încercaţi să daţi dovadă de compasiune, toleranţă şi delicateţe cu persoanele sensibile pe care trebuie să le protejaţi şi, în timp, să le faceţi să înţeleagă care este situaţia cea mai bună pe care trebuie să o abordeze.

Sursa

- Bertram, M. (2004). How the Mind Explains Behavior: Folk Explanations, Meaning, and Social Interaction, MIT Press.

-Griffin, E. A. (1997). A first look at communication theory. Nueva York: McGraw-Hill.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor