USR şi PNL şi-au dat mâna: Legea care le oferă superimunitate judecătorilor CCR, atacată la CCR

Legea care oferă o formă de superimunitate pentru judecătorii Curţii Constituţionale va ajunge pe masa aceleiaşi instituţii pentru analiză, în contextul în care PNL şi USR au oferit argumente potrivit cărora actul normativ încalcă legea fundamentală.
Valer Dorneanu
Valer Dorneanu (Mihut Savu / Epoch Times)

USR şi PNL vor contesta la CCR modificările aduse Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cărora judecătorii nu pot fi urmăriţi penal, reţinuţi, arestaţi preventiv şi nici trimişi în judecată decât cu votul a două treimi dintre ei, la propunerea Ministrului Justiţiei, la rândul său sesizat de Procurorul General, reiese dintr-un comunicat de presă remis de partidul înfiinţat de Nicuşor Dan.

"Punctul 1 din proiectul de lege, care modifică art. 66 din Legea nr. 47/1992, încalcă art. 124 alin. (2) din Constituţie, conform căruia justiţia este unică, imparţială şi egală pentru toţi, respectiv art. 145 din Constituţie, care nu conferă judecătorilor CCR alte garanţii pentru exercitarea mandatului în afară de independenţă şi inamovibilitate pe durata acestuia, asemenea judecătorilor care au calitatea de magistrat. În prezent, legea prevede că un judecător CCR poate fi arestat sau trimis în judecată numai la cererea Procurorului General, cu încuviinţarea prealabilă a entităţii care l-a numit în funcţie - Camera Deputaţilor, Senatul, sau Preşedintele României, procedură care urmează o anumită simetrie juridică şi logică", se arată în comunicatul citat.

Potrivit USR, forma modificată instituie în beneficiul judecătorilor CCR o imunitate mai extinsă decât oricare dintre imunităţile şi măsurile de protecţie prevăzute de Constituţie pentru parlamentari, membrii Guvernului şi Preşedintele României, imunitate care acoperă toate faptele săvârşite de aceştia, indiferent dacă au fost comise înainte sau în timpul exercitării mandatului, indiferent dacă au sau nu legătură cu funcţia deţinută şi indiferent de forma de vinovăţie.

"De asemenea, punctul 1 din proiectul de lege încalcă şi art. 131 alin. (1) şi (3) din Constituţie referitor la rolul Ministerului Public, deoarece conferă ministrului justiţiei, un om politic sau numit pe criterii politice, dreptul discreţionar de apreciere cu privire la conţinutul cererii Procurorului General de arestare şi/sau trimitere în judecată a judecătorilor CCR. În plus, prin implicarea unui membru al Guvernului în procedura de sesizare şi încuviinţare a unor măsuri procesual penale împotriva judecătorilor CCR, se încalcă şi art. 145 din Constituţie, care garantează independenţa acestora", a punctat USR.

În acelaşi timp, Uniunea arată că punctul 1 din proiectul de lege încalcă şi art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, deoarece conferă judecătorilor CCR un regim juridic mai favorabil în comparaţie cu ceilalţi funcţionari publici, fără a exista motive întemeiate în acest sens, prin eliminarea suspendării din funcţie în situaţia încuviinţării arestării şi/sau a trimiterii în judecată. Mai mult decât atât, această măsura este lăsată la latitudinea Plenului CCR, care nu o poate dispune decât cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi, ipoteză foarte puţin probabilă în condiţiile în care judecătorului CCR vizat nu îi este interzisă participarea la luarea deciziei, în pofida existenţei unui evident conflict de interese.

"Practic, judecătorul trimis în judecată penală nu va mai fi suspendat de drept, el va putea face parte din completul de judecată şi va acţiona în continuare ca un arbitru în ceea ce priveşte procedura de legiferare. O nouă discriminare faţă de judecătorii de drept comun, care sunt trimişi în judecată penală şi suspendaţi de drept pe perioada cercetărilor. Consider că toţi judecătorii trebuie să fie trataţi în acelaşi fel", a declarat George Dircă, senator USR, membru în Comisia Juridică a Senatului.

USR consideră, de asemenea, că punctul 2 din proiectul de lege, care modifică alin (3) al art. 68 din Legea nr. 47/1992, încalcă art. 142 alin. (2) din Constituţie, conform căruia judecătorii CCR sunt numiţi pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit.

"Forma actuală a textului de lege, de asemenea neconstituţională, permite judecătorilor CCR să activeze până la 12 ani în cadrul instituţiei, deoarece aceştia pot fi numiţi pentru un mandat complet de 9 ani chiar şi în condiţiile în care au mai deţinut această funcţie pentru cel mult 3 ani, ca urmare a preluării mandatului nefinalizat al unui alt judecător CCR. Forma modificată nu numai că nu soluţionează această problemă, ci dimpotrivă elimină complet condiţia ca mandatul nefinalizat să ajungă la termen în maxim 3 ani, ceea ce permite judecătorilor CCR să activeze până la 18 ani în cadrul instituţiei, adică două mandate întregi, în ipoteza în care un judecător CCR ar demisiona în ziua numirii sale", se precizează în comunicat.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Interne