"Trăim fără speranţă!" O decizie a guvernării PSD aproape pune pe butuci unul dintre marile şantiere navale ale ţării

"Vom avea un şantier al statului. Trebuie să facem nişte fregate şi poate le facem noi.(...) Poate facem şi o bărcuţă acolo", spunea Mihai Tudose când Guvernul PSD-ALDE a împiedicat vânzarea şantierului Daewoo către olandezi. Între timp, fregate şi "bărcuţa" nu s-au făcut, în schimb angajaţii şantierului se tem că vor rămâne fără salarii.
Protest Ministerului Economiei
Protest Ministerului Economiei (Epoch Times România)
Se încarcă player-ul...

UPDATE: Sub presiunea sindicaliştilor strânşi la uşa instituţiei, Ministerul Economiei a anunţat, joi, că a finalizat negocierile cu Damen Shipyards Group şi că statul român va deveni acţionar majoritar la Şantierul Naval DMHI Mangalia.

"Negocierile dintre statul român şi investitorul strategic interesat în Şantierul Naval DMHI Mangalia au fost finalizate în seara zilei de miercuri, 21 martie. Astfel, Şantierul Naval 2 Mai S.A Mangalia va renunţa la exercitarea dreptului de preferinţă cu privire la achiziţia pachetului de acţiuni deţinut de Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering la societatea Daewoo Mangalia Heavy Industries S. A Mangalia, urmând ca, ulterior, Damen Shypyards Group să cesioneze, cu titlu gratuit, către Şantierul Naval 2 Mai S.A, 2% din pachetul de acţiuni, astfel încât structura de acţionariat a Societăţii Mixte care rezultă în urma asocierii să arate astfel: 51% Şantierul Naval 2 Mai S.A şi 49% Damen Shipyards Group", se arată într-un comunicat postat pe site-ul ME.

* * *

Sute de sindicalişti de la Şantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) au protestat, joi, în faţa Ministerului Economiei, indignaţi că întreprinderea a ajuns aproape pe butuci din cauza unei... indecizii, să îi spunem, a Guvernului. Mai exact, în decembrie 2017, Guvernul (pe atunci Tudose) a împiedicat achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni al şantierului de către olandezii de la Damen, premierul anunţând că statul ar vrea să preia el şantierul.

Ce s-a realizat de atunci până acum? Dealul cu olandezii a fost rupt iar statul n-a mai făcut nicio mişcare, lăsând lucrurile aşa cum au căzut. Rezultatul a fost că şantierul, care era deja într-o situaţie financiară precară, a ajuns acum să nu mai aibă ce le oferi de lucru multora dintre salariaţi iar ceilalţi se tem că vor ajunge pe drumuri.

"De aproximativ 6 luni, reprezentanţii Ministerului Economiei şi ai Guvernului nu au luat nicio decizie privind tranzacţia acţiunilor DHMI deţinute de DSME Coreea. În trecut, Damen erau interesaţi iar statul a blocat această tranzacţie, exercitându-şi dreptul de preemţiune, dar până acum nu au spus nici dacă cumpără nici dacă nu cumpără, au votat doar împotriva exercitării dreptului şi au blocat această tranzacţie. În tot acest timp, 700 de salariaţi nu mai au de lucru şi ceilalţi mai au doar pentru câteva luni. Noi, pentru a construi nave, avem nevoie de cel puţin 9 luni, un an înainte, pentru a face aprovizionare. Chiar dacă mâine ar veni un investitor, ce vom face peste 6- 9 luni? Problema nu se rezolvă peste noapte. (...) Ministerul Economiei, deşi pe surse au apărut informaţii, pe site-ul lor n-a apărut niciun comunicat de presă, n-au dat nicio informaţie oficială. La fel a fost în decembrie, a venit o delegaţie (de la Damen), se pregătea o festivitate, au fost întorşi înapoi de la aeroport. (...) Le reproşăm că nu ne comunică. Din cauza situaţiei nefavorabile a societăţii, am ajuns să avem cele mai mici salarii din industria navală din România şi nici nu avem previziuni că în viitorul apropiat vom avea creşteri salariale", a explicat pentru Epoch Times liderul sindical Laurenţiu Gobeja.

"De trei luni de zile trăim fără speranţă, trăim numai din zvonuri, nu avem nicio declaraţie oficială din partea guvernului. În afară de zvonuri, noi nu ştim absolut nimic. În fiecare zi aşteptăm să ştim ce facem a doua zi: muncim sau nu muncim. Mulţi ne gândim să plecăm din şantier şi din ţară pentru că nu avem de muncă în momentul de faţă. Capacitatea şantierului e foarte restrânsă, peste 60-70% din angajaţi nu mai au de muncă", s-a plâns la rândul său un protestatar.

"Ne e frică că o să rămânem fără serviciu! Avem familii, avem copii, avem bănci, ca fiecare... unii dintre salariaţii noştri au luat apartamente şi oamenii sunt nemulţumiţi, că ne e frică să rămânem fără muncă", a declarat un alt sindicalist.

Ce cer concret sindicaliştii:

1. Adoptarea unei decizii cu privire la exercitare/neexercitarea dreptului de preferinţă al Guvernului României cu privire la achiziţia pachetului de acţiuni deţinut de DSME.

2. Avansarea unui calendar concret, cu termene precise, cu privire la procesul transferului de acţiuni, indiferent de caracteristicile acestuia sau părţile acestui proces.

3. Informarea corectă, clară şi concretă a salariaţilor cu privire la intenţiile Guvernului României referitoare la situaţia şantierului naval din Mangalia.

4. Integrarea interesului salariaţilor în procesul de modificare a acţionariatului, cel puţin prin garantarea menţinerii tuturor locurilor de muncă existente în acest moment în cadrul companiei.

5. Avansarea unui plan managerial coerent care să vizeze redresarea financiară a companiei concomitent cu creşterea veniturilor salariaţilor companiei, aceştia având în acest moment cele mai mici salarii de la nivelul industriei navale româneşti.

Context

Guvernul PSD-ALDE a promovat în şedinţa din 11 ianuarie a.c. un memorandum care prevede că statul român vrea să-şi exercite dreptul de preempţiune asupra pachetului de acţiuni de 51% de la şantierul naval Mangalia pe care coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering vor să-l vândă. Dreptul de preemţiune a fost exercitat în plină tranzacţie între coreeni şi olandezii de la Damen Shipyards Group, cel mai mare constructor naval din Olanda, care voiau să cumpere participaţia coreenilor în şantier.

"Am încercat şi se pare că vom reuşi să răscumpărăm 51% din acţiunile pe care le deţine Daewoo la şantierul naval şi am zis să ne exercităm dreptul de preemţiune la vânzare. Şi am constatat cu specialişti de la Justiţie şi Finanţe că statul român nu ştie să facă lucrul acesta. O săptămână ne-am chinuit să vedem cum poate statul român să cumpere acţiuni să avem şantier maritim. Vă spun că îl luăm. Vom avea un şantier al statului (...)Trebuie să facem nişte fregate şi poate le facem noi. Că alţii le-ar fi putut face. Să facem şi mentenanţă la noi. Poate facem şi o bărcuţă acolo. Dar nu e posibil cu atâta Dunăre şi mare să nu aibă ţara un şantier naval", a declarat Tudose la Antena 3.

La momentul împiedicării tranzacţiei, şantierul era deja într-o situaţie dificilă, având pierderi de peste 2 miliarde de lei doar în perioada 2012-2016. Pe de altă parte, Damen, compania ce dorea şi se pare că încă doreşte să îl preia are, potrivit ziare.com, afaceri de succes în 120 de ţări şi au raportat, în 2016, o cifră de afaceri de 1,7 miliarde de euro.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Interne