Superbacterie rezistentă la antibiotice se răspândeşte în China. Sperie cercetătorii

O ameninţare substanţială la adresa sănătăţii umane a apărut în China şi ar putea deveni o epidemie globală dacă nu va fi ţinută sub control. În timp ce o bacterie rezistentă la antibiotice se răspândeşte în China şi pe măsură ce noua boală fatală se extinde, mass media mainstream rămâne tăcută în privinţa acestei potenţiale epidemii.
Klebsiella pneumoniae
Klebsiella pneumoniae (Captură Foto)

Această superbacterie a fost dezvăluită pentru prima dată de jurnalul medical The Lancet, una dintre cele mai vechi reviste de specialitate din domeniul medicinei din Marea Britanie. Până acum, această ştire a fost slab raportată de mass media, ţinând cont că doar câteva organizaţii media regionale au raportat limitat pe această temă.

Articolul publicat în The Lancet a fost intitulat “A fatal outbreak of ST11 carbapenem-resistant hypervirulent Klebsiella pneumoniae in a Chinese hospital: a molecular epidemiological study”. Este raţional să credem că publicul ar putea fi îngrijorat în legătură cu această potenţială epidemie şi de faptul că e trecută sub tăcere de mass media mainstream.

Cercetătorii din Hangzhou, China, au descoperit o nouă tulpină a bacteriei Klebsiella pneumoniae care este rezistentă la antibiotice şi care se poate răspândi incredibil de repede. Oamenii de ştiinţă au finalizat un studiu după o epidemie din 2016 care a avut loc într-o unitate de terapie intensivă a unui spital, epidemie ce a dus la moartea a cinci pacienţi cu vârste cuprinse între 53 şi 73 de ani.

Tulpinile hipervirulente ale Klebsiella pneumoniae (K pneumoniae) deseori provoacă infecţii care pot ameninţa viaţa unei persoane, dar de regulă sunt sensibile la antibiotice. Însă, în noul studiu, cercetătorii au investigat o epidemie fatală de pneumonie cauzată de o nouă tulpină virulentă a Klebsiella pneumoniae. Epidemia a avut loc în unitatea de terapie intensivă din cadrul unei noi filiale a Spitalului Nr. 2 afiliat Universităţii din Zhejiang, Hanghzou, China.

Savanţii au colectat 21 de tulpini de K pneumoniae rezistente la carbapenem de la cinci pacienţi şi au caracterizat aceste tulpini în funcţie de predispoziţia lor antimicrobiană, a sistemului MLST (multilocus sequence typing) şi în funcţie de întreaga secvenţiere a genomului. Ei au selectat câte un eşantion reprezentativ de la fiecare pacient pentru a stabili potenţialul de virulenţă al bacteriei şi baza genetică a fenotipului său hipervirulent.

Cercetătorii au concluzionat că tripla ameninţare prezentată de această nouă superbacterie reprezintă o “ameninţare substanţială pentru sănătatea umană deoarece aceasta este în acelaşi timp hipervirulentă, rezistentă la multe medicamente şi uşor transmisibilă.”

K pneumoniae (ST11 CR-HvKP) este o combinaţie fatală a două tulpini ale pneumoniei care au fost înregistrate anterior; o tulpină care ignoră toate antibioticele, în afară de cele mai puternice şi o alta clasificată a fi “foarte severă” şi “hipervirulentă” în privinţa letalităţii şi a modului rapid de răspândire. Eşecul controlului răspândirii acestei superbacterii ar putea duce la generarea unei epidemii globale.

De asemenea, noul raport dezvăluie faptul că mostrele recoltate din alte zone ale Chinei au fost testate şi sunt pozitive la noua superbacterie. Cercetătorii au mai declarat: “Ar trebui implementate măsuri de control pentru a preveni o răspândire suplimentară a acestor organisme”. Acest lucru înseamnă că există un potenţial pericol pentru o epidemie globală dacă China nu restricţionează această nouă superbacterie.