SUA şi Coreea de Sud revizuiesc un acord comercial criticat de Trump. Vizat, oţelul sud-coreean

Preşedintele american Donald Trump.
Preşedintele american Donald Trump. (Alex Wong/Getty Images)

SUA şi Coreea de Sud au convenit să revizuiască un acord comercial criticat dur de preşedintele Donald Trump, a declarat luni Seulul. Astfel, producătorii auto americani au obţinut o prezenţă mai mare pe piaţa sud-coreeană, iar producătorii sud-coreeni nu vor fi supuşi taxelor ridicate la exporturile de oţel, însă vor trebui să respecte anumite cote.

Modificările planificate în Acordul de Comerţ Liber între SUA şi Coreea (KORUS) au fost considerate limitate - nu se referă la exporturile cheie de autoturisme de pasageri sud-coreene -, conducând la relaxarea temerilor că abordarea dură a preşedintelui american ar putea provoca un război comercial care se va extinde la nivel global.

În aprilie 2017, Trump a declarat agenţiei de ştiri Reuters că va renegocia sau va anula ceea ce a numit a fi un acord comercial “groaznic” care a dublat deficitul comercial cu Coreea de Sud începând cu 2012.

Ca urmare a revizuirii acordului, Seulul va fi forţat să îşi reducă exporturile de oţel către SUA cu 30% din media ultimilor 3 ani, fiind în schimb primul aliat al Washington-ului care va beneficia de o exceptare pe termen nedefinit de la tarifele pentru oţel impuse recent de Trump.

“Am avut discuţii aprinse. Acest ultim acord a înlăturat două elemente de nesiguranţă”, a declarat ministrul sud-coreean al Comerţului, Kim Hyun-chong, făcând referire la renegocierea acordului KORUS şi la exceptarea de la tarifele pentru oţel.

Săptămâna trecută, Trump a decis să excepteze temporar şase parteneri comerciali – inclusiv Canada, Mexic şi Uniunea Europeană – de la aplicarea tarifelor piperate la importurile americane de oţel şi aluminiu, care au intrat în vigoare la 23 martie.

Coreea de Sud a primit o cotă de aproximativ 2,68 milioane de tone de exporturi de oţel – adică 70% din media anuală a exporturilor coreene de oţel către SUA în perioada 2015-2017 – care nu va fi supusă noilor tarife, a afirmat Ministerul sud-coreean al Comerţului într-o declaraţie.

Astfel, Coreei de Sud nu i se permite să exporte pe piaţa americană produse din oţel care depăşesc acea cotă, a adăugat un oficial al ministerului.

Temeri privind un război comercial

Coreea de Sud este cel de-al treilea exportator de oţel către SUA şi principalul importator de oţel chinezesc, fiind generate temeri că această ţară a fost un fel de conductă pentru supracapacitatea de oţel a Chinei.

Trump a fost ales preşedinte în 2016 după ce a promis, printre altele, că va pedepsi ceea ce a precizat a fi practici comerciale neloiale ale altor ţări, în special ale Chinei.

În timp ce Trump a fost neclintit în poziţia potrivit căreia, acordul KORUS trebuie renegociat, disputa comercială a riscat să submineze relaţiile dintre Seul şi Washington într-un moment crucial, când cele două tabere lucrează îndeaproape pentru a încerca să ţină sub presiune Coreea de Nord cu scopul de a o forţa să renunţe la activităţile sale nucleare şi testele de rachete balistice.

“Suntem într-un moment în care cooperarea dintre SUA şi Coreea de Sud este necesară mai mult ca niciodată înaintea unui summit între cele două Coreei şi a unui summit între Coreea de Nord şi SUA”, a afirmat un înalt oficial al Casei Albastre prezidenţiale sud-coreene, care a cerut să rămână anonim.

Oficiali sud-coreeni au declarat că, deşi noul acord este cea mai bună variantă la care puteau să spere, o presiune suplimentară asupra comerţului este posibilă în timpul mandatului lui Trump.

“Dacă preşedintele Trump va fi la cârma ţării două mandate … cred că vor exista riscuri (comerciale) permanente în acea perioadă”, a susţinut ministrul Kim.

Asociaţia sud-coreeană pentru oţel a a precizat într-o declaraţie că este benefic faptul că ţara a fost scutită de majorarea tarifelor impuse de SUA la importurile de oţel, însă şi-a exprimat regretul că nu s-au obţinut cote mai mari.

Concesii în sectorul auto

Ca parte a revizuirii acordului KORUS, cele două ţări au acceptat să extindă cu 20 de ani tarifele americane la camionetele coreene, adică până în 2041.

Niciun producător auto sud-coreean nu exportă în prezent camionete în SUA, însă Hyundai Motor a declarat anul trecut că plănuieşte să lanseze un model în SUA care să îndepărteze clienţii de sedanuri.

Hyundai a afirmat luni că este “prea devreme pentru detalii privind momentul aproximativ al lansării modelului sau unde va fi produs”.

Pe baza revizuirilor aduse acorduui KORUS, fiecare producător auto american va putea furniza anual în Coreea de Sud câte 50.000 de automobile, cu condiţia ca acestea să respecte standardele SUA privind siguranţa, nu neapărat cele coreene. Limita anterioară a fost de 25.000 de vehicule pe producător.

Ministrul Comerţului a afirmat că niciun producător auto american nu a depăşit anterior pragul de 25.000 de automobile. Ford Motor Co şi General Motors au livrat fiecare sub 10.000 de vehicule în 2017.

Kim Jong-hoon, un fost negociator şef pentru KORUS FTA, a declarat că ţara sa s-a comportat relativ bine în negocieri.

“Coreea de Sud a oferit concesii în sectorul auto în schimbul neimpunerii tarifelor la oţel. Acesta nu este un comerţ liber, ci un comerţ gestionat”, a afirmat acesta pentru Reuters.