Scott şi Mark Kelly: gemenii "spaţiali" de la NASA nu mai sunt identici

Primul a petrecut 340 de zile consecutive pe orbită, celălalt a rămas pe Pământ. La întoarcere, ADN-ul lui Scott, precum şi părţi ale cromozomilor legate de longevitate, s-au schimbat.

Gemenii Scott şi Mark Kelly
Gemenii Scott şi Mark Kelly (NASA)

Se spune că dintr-o călătorie te poţi întoarce schimbat. Acum, studiile efectuate de NASA au dovedit că schimbările nu au loc numai la nivel psihologic, ci şi la nivelul fizic profund. Normal, condiţia este să călătoreşti în spaţiul cosmic!

Rezultatele preliminare ale studiilor efectuate pe gemenii astronauţi americani, Scott şi Mark Kelly, indică faptul că ADN-ul primului a suferit unele modificări după ce a stat timp de aproape un an în spaţiu, comparativ cu cel al lui Mark, care, în schimb, a rămas pe Pământ. Primele indicii ale analizei, efectuate de echipa geneticianului Christopher Mason de la Universitatea Cornell din New York, au fost prezentate la o conferinţă din Texas şi publicate în revista ştiinţifică Nature.

Misiunea spaţială

Scott Kelly a aterizat pe Pământ la 2 martie 2016, după ce a petrecut 340 de zile pe orbită, în Staţia Spaţială Internaţională. Graţie acestei misiuni (a patra şi ultima, după întoarcere anunţându-şi retragerea de la NASA) a stabilit, cu 520 de zile şi 10 ore, recordul american de permanenţă în spaţiu, doborât după aceea, vara trecută, de Jeffrey Williams, care a rămas în zbor cu 14 zile mai mult.

Scopul principal al misiunii lui Kelly a fost să observe diferenţele - în cazul în care acestea există – provocate asupra organismului uman de prezenţe lungi în spaţiu. Alegerea a căzut pe Scott, deoarece face parte dintr-o pereche de gemeni monozigoţi, gemeni care provin din scindarea unui singur ovul fecundat. Provenind dintr-o singură celulă-ou, cei doi gemeni posedă acelaşi patrimoniu genetic şi, deci, au acelaşi sex.

Fraţii Kelly sunt un caz unic pe care îl are ştiinţa, deoarece celălalt geamăn, Mark, este, de asemenea, un astronaut care a participat la patru misiuni. Mark a ajuns în spaţiu pentru prima dată în decembrie 2001 şi a fost de două ori căpitan al Space Shuttle. În ultima sa misiune, în 2011, s-a aflat la conducerea navetei spaţiale Endeavour. Datele obţinute din studiile efectuate asupra gemenilor Kelly pot fi valoroase pentru misiuni spaţiale pe termen lung.

Schimbarea ADN-ului

Înainte de plecare şi după întoarcerea lui Scott pe Pământ, gemenii Kelly au fost supuşi unor lungi serii de studii aprofundate. Din acestea rezultă că sunt în curs schimbări în activitatea genelor şi a proceselor chimice (metilare) ale ADN-ului geamănului care a petrecut un an pe orbită.

Modificările sunt similare cu cele observate la persoanele supuse unor condiţii de stres, cum ar fi modificări ale ciclului de somn şi ale dietei, dar în cazul lui Scott rezultatele sunt chiar mai amplificate. De asemenea, telomerii, părţile care se află la extremităţile cromozomilor, asociate de asemenea cu longevitatea, au devenit mai lungi. „La acest rezultat pur şi simplu nu ne aşteptam”, a recunoscut Susan Bailey, un biolog de la Universitatea de Stat din Colorado.

După ce s-a întors din spaţiu, lungimea cromozomilor lui Scott a revenit la normal. Oamenii de ştiinţă sunt încă prudenţi în a indica cauzele schimbărilor observate: acestea pot fi cauzate de fazele de somn în absenţa gravitaţiei, sau pot depinde de produsele alimentare liofilizate. Testele pe gemenii Kelly vor continua încă 4 ani.

Mai multe informaţii: NASA , Nature