Şase nave chineze surprinse cum încalcă “în secret” sancţiunile ONU aplicate Phenianului. Beijingul neagă acuzaţiile

(Getty Images)

Oficiali chinezi au negat realitatea în luna decembrie, în ciuda faptului că cel puţin şase nave chineze au fost prinse în flagrant în timp ce vindeau petrol Coreei de Nord, acţiune ce sfidează sancţiunile ONU. Negările sunt mai greu de justificat, dacă se iau în considerare tranzacţiile ilegale fotografiate de sateliţi de spionaj şi informaţiile colectate de oficiali americani.

Publicaţia The Wall Street Journal a raportat că SUA a colectat informaţiile din apele asiatice ca parte a strategiei administraţiei Trump de a face presiuni asupra Coreei de Nord să renunţe la armele nucleare şi la rachetele de rază lungă.

Navele au fost identificate după nume şi au fost monitorizate mişcările acestora. Vasele au pătruns în porturi din Coreea de Nord şi au transportat în Rusia sau Vietnam ceea ce oficiali americani au afirmat că este încărcătură ilegală, sau au efectuat transferuri pe mare dintr-o navă în alta.

În plus, dovezile prezentate de SUA arată că navele au efectuat manevre ample pentru a masca încălcarea sancţiunilor ONU.

Wall Street Journal a afirmat că rapoartele de informaţii, fotografiile şi hărţile desecretizate pe care oficiali americani le-au prezentat la ONU au evidenţiat mai multe situaţii în care nave chineze încalcă rezoluţiile Consiliului de Securitate al ONU care interzic exporturile de cărbune nord-coreean şi transferurile dintr-o navă în alta de petrol rafinat destinat Coreei de Nord. Publicaţia a primit o mare parte din aceste dovezi.

La câteva zile după adoptarea celor mai recente interdicţii ale ONU referitoare la Phenian, Glory Hope 1, o navă deţinută de China, a intrat în Marea Galbenă în apropierea Coreei de Nord sub pavilion panamez. Nava a traversat Marea Galbenă, a intrat pe râul Taedong din Coreea de Nord şi apoi a ajuns în portul nord-coreean Songnim, potrivit informaţiilor prezentate Naţiunilor Unite.

Nava şi-a închis sistemul automat de identificare (SAI), un dispozitiv de transmisie care dezvăluie poziţia unei nave către alte nave, către sateliţi şi sisteme terestre de monitorizare.

“Când SAI este închis în largul mării, practic eşti invizibil”, a afirmat Ioannis Sgouras, un capital grec veteran ce operează petroliere. “Poţi fi depistat în continuare de alte nave pe radar dacă te afli în raza lor, dar ele nu pot şti care este numele navei, încărcătura sau destinaţia acesteia”.

Oficiali ai serviciilor de informaţii americane au folosit fotografiile de satelit pentru a monitoriza Glory Hope 1 după ce a fost încărcată cu cărbune nord-coreean în 7 august 2017. Nava s-a îndreptat apoi spre coasta Chinei, având în continuare sistemul SAI închis.

Ministerul chinez de Externe a afirmat într-o declaraţie adresată Wall Street Journal că respectă în întregime rezoluţiile Consiliului de Securitate şi că abordează nerespectarea acestora în conformitate cu legea.

În decembrie 2017, delegaţia chineză la ONU nu a furnizat Comisiei pentru Sancţiuni nicio explicaţie oficială privind motivul pentru care China a permis numai anumitor nave să fie incluse pe listă. Unii oficiali americani consideră că obiectivul a fost acela de a evita stânjeneala provocată de navele care au legături cu China şi care sunt descoperite că încalcă sancţiunile ONU.

Preşedintele american Donald Trump a acuzat Rusia că ajută Coreea de Nord să evite sancţiunile internaţionale, furnizându-i proviziile de care are nevoie pentru a dezvolta arme nucleare mai avansate şi mai distructive.

Surse ale serviciilor de informaţii vest-europene au declarat în decembrie 2017 pentru Reuters că mai multe petroliere ruseşti au furnizat combustibil Coreei de Nord în cel puţin 3 ocazii în ultimele câteva luni. Transferul de combustibil aparent a avut loc pe mare, mişcare ce ar încălca în mod direct sancţiunile ONU.

În acelaşi timp, Trump lăuda China pentru ajutorul acordat în soluţionarea crizei nord-coreene.