Povestea din spatele pepenilor pătraţi din Japonia

Un pepene costă 300 de euro şi este ceva mai mult decât o excentricitate.
Pepeni verzi
Pepeni verzi (truelovejapan.com)

Nu există nicio îndoială că Japonia este o ţară deosebită în toate privinţele. Oricine a avut posibilitatea să o viziteze poate confirma acest lucru, iar cine nu a vizitat-o, se poate delecta cu informaţiile care sosesc de pe aceste tărâmuri.

În zilele noastre se vorbeşte mult despre viitorul agriculturii şi despre cum munca în ferme devine din ce în ce mai robotizată. Dar, în urmă cu 40 de ani, subiectele de discuţie erau diferite. Spre exemplu, s-a discutat mult despre modul în care se pot transporta mai uşor şi în cantităţi mari, pepenii verzi. Despre cum aceştia pot fi păstraţi în frigiderele mici. Şi o idee a luat naştere. Lui Tomoyoki Ono i-a venit ideea: este nevoie să li se dea pepenilor o formă pătrată.

A fost o idee utilă, a beneficiat furnizorul şi consumatorul, dar mai presus de toate, vânzătorul, deoarece costul pepenelui verde pătrat era de două ori mai mare decât al celui normal. Secretul formei sale pătrate este că fermierii plasează fructele în interiorul unui container pătrat din sticlă şi metal. Trebuie să aştepte doar trei până la patru zile pentru ca aceştia să ia forma.

În scurt timp au devenit produse de lux şi preţurile au crescut, iar acum costul poate ajunge la 300 euro pentru un pepene verde pătrat. În Japonia există mai multe companii care vând acest tip de fructe, printre care şi Sembikiya, o afacere care a trecut din generaţie în generaţie începând cu 1834.

Deşi Sembikiya a început ca un legumicultor normal, a doua generaţie de proprietari a decis să schimbe modelul de business cu altul, în care beneficiile să devină majore. Şi se pare că au reuşit.

La intrarea în magazin, poţi crede că te afli într-un magazin de bijuterii, dar nu, nu este. Dar nu este nici un magazin normal unde se vând fructe. Este un magazin de cadouri.

Compania japoneză vinde diferite tipuri de fructe, la un preţ ridicat, şi nu toate sunt pentru consumul propriu. Se estimează că peste 80% din fructele vândute sunt destinate cadourilor, mai ales pentru nunţi, vizite la spital sau în alte ocazii speciale.

A face cadou fructe este un simbol de respect important în Japonia

În cultura asiatică, fructele au un sens diferit faţă de cultura occidentală. Acestea nu sunt doar un produs de consum, ci au legătură cu convenienţele sociale şi culturale. A le face cadou reprezintă un simbol important de respect. Astfel, preţurile la fructele speciale destinate cadourilor au crescut considerabil. În Japonia se organizează licitaţii pentru a cumpăra tot felul de fructe: struguri, mere, portocale ...

Unele achiziţii depăşesc zece mii de euro. Cu toate acestea, pepenii verzi nu sunt produsul de vârf. Pepenele galben Yubari King, specific pentru Hokkaido, este atât de delicat că se poate ţine într-o palmă. Anul trecut, doi pepeni de acest tip au fost vânduţi cu 3 milioane de yeni (peste 27.000 euro), de o sută de ori mai mult decât un pepene verde pătrat.

Mai multe informaţii: Tokyo Times, Truelovejapan