(P) Cum îţi dai seama când să-ţi dai demisia?

Fiecare dintre noi are zile mai puţin bune la locul de muncă, sau chiar perioade de timp când există îndoieli dacă ne aflăm sau nu în locul potrivit. Însă cum faci diferenţa între lipsa de satisfacţie care mai apare din când în când şi nepotrivirea totală? Cum îţi dai seama că a sosit momentul să mergi mai departe? Şi cum îţi dai demisia într-un mod elegant?
Planificare job
Planificare job (Planificare job)

Părerea experţilor

Să renunţi la un loc de muncă poate avea un impact negativ asupra carierei tale şi îţi poate crea dificultăţi în viaţa personală. Însă dacă rămâi într-o situaţie pe care nu ţi-o doreşti, poate fi şi mai rău.

Leonard Schlesinger, preşedintele colegiului Babson, spunea că a "văzut mulţi oameni amorţiţi de nefericirea pe care le-o aducea situaţia în care se aflau". De multe ori, este mai simplu să rămâi acolo unde eşti.

"Majoritatea oamenilor stau prea mult la locuri de muncă nepotrivite, pentru că lumea corporatistă este setată să ne ţină fixaţi în roluri, nu să potrivească indivizii cu ceea ce sunt capabili să facă", afirmă Daniel Gulati, un antreprenor din industria tech.

Însă aceste lucruri nu sunt motive pentru care să te blochezi şi tu. Iată cum poţi decide dacă a sosit într-adevăr momentul să renunţi, şi dacă este aşa, cum să pleci într-un mod elegant:

Observă indiciile

Gândeşte-te dacă lipsa de entuziasm este legată de imaginea de ansamblu, sau de activitatea pe care o ai în fiecare zi. Ideea este ca per total să-ţi placă ceea ce faci, chiar dacă sunt şi zile mai puţin bune. Există o serie de indicii care-ţi vor da de gândit:

Tot spui că-ţi dai demisia, dar nu o faci niciodată

În mod clar există o problemă în spate. Prin aceste afirmaţii pe care le repeţi periodic, nu faci decât să scoţi în evidenţă că ceva nu este în regulă.

Nu-ţi doreşti să ajungi să faci ceea ce face şeful tău

Dacă nici nu vrei să te gândeşti cum ar fi dacă ai avea locul de muncă al şefului tău, a sosit momentul să te gândeşti bine ce vrei să faci mai departe. Gulati scoate în evidenţă că, cel mai probabil, colegii tăi vor ajunge să fie promovaţi la un moment dat, lucru care îţi va mări nivelul de nemulţumire.

În mod constant, nu faci faţă

Dacă tot încerci să te îmbunătăţeşti, însă nu vezi rezultate, probabil că a sosit momentul să te gândeşti dacă ai abilităţile necesare sau dacă şeful şi colegii pun preţ pe ceea ce ai de oferit. Schlesinger aminteşte de situaţia în care eşti pus să faci o sarcină imposibilă: sarcinile sunt prea multe, politicile sunt prea ambigue, nu sunt destule resurse disponibile sau nu ai abilităţile şi experienţa necesare.

Dacă observi unul sau mai multe din aceste semne, gândeşte-te cu atenţie dacă costurile de a rămâne la acest loc de muncă sunt rezonabile şi acceptabile. S-ar putea să nu merite să treci prin dezechilibrul dintre oportunităţile pe care ţi le oferă piaţa şi stresul emoţional ce vine la pachet.

Testează

Pentru a merge un pas mai departe, fă câteva experimente pentru a-ţi da seama dacă ceea ce crezi că este adevărat, este de fapt adevărat sau nu. Mai bine te bazezi pe informaţii pe care le-ai cules de la persoanele din jur, decât să stai să te gândeşti prea mult şi să faci presupuneri. Schlesinger sugerează să ai o conversaţie sinceră cu şeful tău, în legătură cu modul în care eşti perceput şi ceea ce eşti capabil să obţii. Dacă crezi că managerul tău nu ar fi deschis unei astfel de conversaţii, Gulati sugerează să te uiţi la ultimele două evaluări anuale. După ce le citeşti, te simţi încurajat sau descurajat?

Dacă nivelul tău stagnează, deşi dai ce-i mai bun din tine, s-ar putea să fie o idee mai bună să-ţi dai demisia înainte să-ţi fie afectată reputaţia. Poţi de asemenea face un test legat de nevoi, implicându-te atunci când şeful tău are o sarcină importantă ce o vrea îndeplinită. Dacă te trece cu vederea, s-ar putea să fie din cauza faptului că nu-ţi apreciază abilităţile şi probabil că a sosit momentul să mergi mai departe.

Asumă-ţi riscurile

Înainte de a lua decizia finală, ai în vedere dezavantajele. Chiar dacă ştii cu siguranţă că nu eşti în locul potrivit, există riscuri atunci când pleci: ai putea să strici anumite relaţii, îţi pierzi o sursă de venit sau chiar îţi poate afecta CV-ul. Gulati spune că în general avem în total 10 ocazii să renunţăm la locul de muncă, iar aceste ocazii apar cam o dată la patru ani. Dacă faci această schimbare mai des de atât, companiile te vor privi ca pe cineva care nu este capabil să se dedice unui loc de muncă.

Reputaţia ta profesională poate avea de suferit şi şansele să obţii un loc de muncă devin mai slabe. Acest lucru poate fi problematic în momentul în care găseşti un loc de muncă pe care ţi-l doreşti cu adevărat, dar nu poţi face ceva direct să-l obţii, pentru că CV-ul tău arată că eşti imprevizibil.

Când pleci, asigură-te mereu că ai un scop în minte

Poţi diminua din riscuri alegând ce urmează să faci mai departe înainte să pleci. Ambii experţi sunt de acord că este mult mai bine să ai măcar o idee despre ceea ce vei face, dacă nu un plan bine pus la punct. Dacă nu-ţi place cu adevărat ceea ce faci, chiar ar trebui să pleci, dar nu înainte de a identifica ceva ce ţi-ar plăcea să faci mai departe. Poate fi orice tip de plan, fie că urmează o perioadă în care experimentezi pentru a înţelege ce te entuziasmează, sau o strategie asumată de a face ceva specific. Desigur, asta poate să nu fie posibil de fiecare dată. Mulţi oameni, mai ales dacă au parte de siguranţă financiară, pot pleca fară să ştie ce ar face mai departe, având parte de o perioadă de introspecţie fără întreruperi.

Nu te grăbi să pleci

Poate că-ţi trece prin minte scenariul în care te duci la şeful tău şi-i spui să-şi ia job-ul şi să facă borş cu el, dar acest lucru nu va face decât să-ţi ofere satisfacţie pe termen scurt. Mai mult, s-ar putea să aduci prejudicii vieţii tale profesionale. Schlesinger o spune foarte bine: "Cum pleci de la un loc de muncă este la fel de important ca modul în care ajungi acolo".

Discută despre această decizie cu oameni importanţi pentru tine: partenerul de viaţă, copii tăi, prieteni. Întreabă persoane care îţi sunt mentori sau foşti angajatori. Mai mult decât atât, gândeşte situaţia din perspectiva şefului tău, împreună cu o soluţie prin care pleci din companie într-un mod respectuos. De aceea informează-ţi superiorul în momentul în care ţi-ai ales o zi în care să pleci, pentru ca procesul să fie lin pentru toată lumea.

Ce concluzii putem trage din toate acestea? Ţi-am pregătit o mică listă cu ideile principale din acest articol:

Ce să faci:

- întreabă-te dacă sarcinile pe care le ai pot sau nu să fie îndeplinite, dacă le poţi face sau nu şi dacă preţul pe care-l plăteşti nu este prea mare;

- fă experimente simple şi scurte pentru a testa dacă situaţia în care te afli mai poate sau nu să fie reparată;

- formează-ţi o ideea despre ceea ce vrei să faci după ce îţi dai demisia.

Ce să nu faci:

- să rămâi deşi nu-ţi doreşti să faci ceea ce face superiorul tău; este important să ai o perspectivă de viitor în ceea ce priveşte rolul tău în companie;

- să strici relaţiile cu persoane din companie; îţi poate distruge reputaţia profesională;

- să-ţi faci un obicei din a-ţi da demisia; acest lucru va dăuna CV-ului tău.

A sosit momentul să-ţi dai demisia? Unul dintre cele mai bune locuri unde să-ţi cauţi un loc de muncă online, este ejobs. Platforma este uşor de utilizat şi poţi să-ţi creezi un CV nou cu ajutorul formularului disponibil pe site, fără bătăi de cap.

De asemenea, ai opţiunea de CV Premium. CV Premium este un serviciu care garantează candidaţilor o poziţionare preferenţială în lista job-urilor la care aplică, maximizându-le şansele ca CV-ul lor să fie vizualizat de către angajator. Pentru mai multe detalii, click aici

Succes!

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Life & Style