NASA ne oferă o vedere spectaculoasă a Căii Lactee (VIDEO)

Calea Lactee cu stele de hiper viteză, design Julie Turner, Vanderbilt University (National Aeronautics and Space Administration SUA)

Este greu de înţeles vastitatea galaxiei noastre, dar, datorită NASA avem posibilitatea de a ne bucura, printr-un simplu clic pe Play, de o vedere panoramică incredibilă a Căii Lactee.

Peisajul este alcătuit din aproximativ 200 de milioane de imagini în infraroşu luate în ultimii 10 ani de telescopul spaţial Spitzer: dacă imaginea de ansamblu astfel formată ar fi tipărită, ar fi de mărimea unui stadion.

Este parte a unui proiect, Galactic Legacy Infrared Mid-Plane Survey Extraordinaire (Glimpse360), care încearcă să cartografieze galaxia noastră din toate direcţiile. A fost imortalizat deja 3% din cer, dar cum până acum accentul a fost pus în special pe planul pe care se „sprijină” Calea Lactee, este deja posibil să fie admirate mai mult de jumătate din stelele din galaxie.

Calea Lactee văzută prin „ochii” telescopului spaţial Kepler

Calea Lactee conţine cel puţin 17 miliarde de planete cu mărimi apropiate de cea a planetei Pământ. Informaţiile rezultă dintr-o nouă analiză a datelor culese de telescopul spaţial american Kepler, lansat în 2009 pentru a căuta un tip precis de planete în afara sistemului nostru solar, denumite „exoplanete”. Chiar dacă aceste planete nu sunt neapărat locuibile, probabilitatea de a găsi planete asemănătoare cu Terra a crescut considerabil.

Rezultatele cercetării au arătat că aproape toate stelele din Calea Lactee asemănătoare Soarelui nostru au cel puţin o planetă care orbitează în jurul lor. În plus, savanţii au regrupat diferitele exoplanete în cinci categorii de dimensiuni şi au stabilit astfel că 17% din ele au o mărime cuprinsă între 0,8 şi 1,25 ori faţă de masa Terrei şi orbite de 85 de zile sau mai puţin în jurul stelelor lor.

Conform recentelor analize, aproximativ un sfert dintre stele au în jurul lor planete denumite „super-Terra”, cu dimensiuni cuprinse între 1,25 şi 2 ori faţă de masa Terrei. Mai există şi un procent echivalent de planete denumite \"mini-Neptun\", cu mărimi cuprinse între de două ori şi până la de patru ori faţă de masa Terrei.

Alte planete mai mari, denumite „maxi-Neptun”, de patru până la şase ori mai mari decât Terra, sunt mult mai puţin frecvente, întrucât doar 3% din stelele din galaxia noastră au în jurul lor astfel de planete uriaşe. Doar 5% din stelele din Calea Lactee au în jurul lor planete gazoase, cu mărimi cuprinse între de şase ori masa Terrei şi de 22 ori masa Terrei.

Mai mult, telescopul Kepler a descoperit 461 de exoplanete potenţiale noi. Comparativ cu datele prezentate în februarie 2012, în momentul publicării acestui nou bilanţ al descoperirilor făcute de Kepler, numărul exoplanetelor potenţiale a crescut cu 20%, ajungând, în prezent, la 2.740.

Dintre acestea, savanţii participanţi la misiunea Kepler au confirmat, până în prezent, existenţa a 105 exoplanete, însă, deocamdată, niciuna asemănătoare cu Terra.