Maeştrilor Păpuşari nu le pasă: Facebook schimbă algoritmii

(Getty Images)

Facebook a lansat o nouă schimbare la news feed, susţinând că va oferi o vizibilitate mai mare postărilor “prietenilor şi familiei”. De fapt, schimbarea va reduce vizibilitatea paginilor administrate de editori şi site-urilor de ştiri, amplificând astfel lupta purtată de gigantul în social media cu industria editorială.

Schimbarea va încetini răspândirea pe Facebook a conţinutului postat de toate organizaţiile media, într-o mişcare despre care The Hill a speculat că ar putea avea la bază presiunea la care este supusă platforma pentru a opri fluxul de “ştiri false”.

Având în vedere faptul că încercările de a viza editori individuali pot duce la acuzaţii de părtinire politică, ceea ce în trecut ar fi dus imediat la o investigaţie condusă de Senatul SUA împotriva Facebook, platforma ar putea încerca acum să ocolească această problemă diminuând în mod egal gradul de acces al tuturor organizaţiilor media.

În contextul în care schimbarea oferită de Facebook ar putea fura site-urile de ştiri şi editorii de potenţiale milioane de vizualizări, această mişcare subliniază în continuare influenţa extraordinară a Facebook asupra peisajului media. Nicio altă organizaţie în istorie, poate cu excepţia Biroului Politic al fostei Uniuni Sovietice în timpul erei Pactului de la Varşovia, nu a avut atâta influenţă asupra unui număr atât de mare de organizaţii de ştiri în acelaşi timp.

Facebook a testat iniţial unele dintre modificările aduse newsfeed la sfârşitul anului trecut în şase ţări, potrivit unei analize realizate de Breitbart. Una dintre aceste ţări a fost Cambodgia, o ţară unde politicienilor din opoziţie practic li se interzice accesul la televiziuni sau radiouri şi, astfel, se bazează pe Internet. Schimbările Facebook la newsfeed aproape că au ucis creatorii de conţinut independent în această ţară şi, în mod cert, a întărit puterea şi poziţia partidului de guvernământ autoritar.

Din acest motiv, comparaţia cu Uniunea Sovietică este relevantă. Ministerele de propagandă ale fostei URSS nu au influenţat doar ştirile în Rusia sovietică, dar şi în Polonia, Ungaria, Republica Democrată Germană şi chiar Cuba. Influenţa Facebook asupra ştirilor este, dimpotrivă, chiar mai extinsă. Şi dacă le place sau nu, acum ei pot alege să consolideze establishmentul politic – până în punctul sufocării mass mediei din opoziţie precum în cazul Cambodgiei – sau să-l slăbească.

Totuşi, nu este vorba doar de regimuri autoritare din Asia. Dacă Facebook se retrage de pe scena ştirilor, înlăturând potenţialul noilor editori, al noilor site-uri de ştiri şi al noilor creatori de conţinut să se dezvolte, atunci gigantul american blochează un sistem care a permis formarea şi dezvoltarea de noi voci. De fapt, Facebook returnează puterea establishmentului politic şi organismelor de şcoală veche specializate în monitorizarea mass mediei. Având în vedere că acestea au pierdut puterea pentru scurt timp şi luând în considerare creşterea valului populist, cu siguranţă vor fi mai dominante şi agresive ca înainte.

Facebook a primit o lovitură financiară prin această decizie. Acţiunile companiei au scăzut cu 4,5% de la anunţarea noii schimbări în newsfeed, averea netă personală a lui Mark Zuckerberg micşorându-se cu aproximativ 3,3 miliarde de dolari. Acest lucru sugerează că Facebook acceptă pierderile financiare în schimbul renunţării la rolul de megafon al noilor organizaţii media sau noilor creatori de conţinut.

Până acum, politicieni din UE şi SUA au făcut presiuni asupra Facebook ca să îşi extindă cenzura, nu să o reducă. Germania doreşte ca Facebook să respecte legile sale draconice privind discursurile care incită la ură, iar politicieni din SUA doresc ca platforma să blocheze aşa-zisul “amestec rusesc”.

Dar, puterea reală a Facebook constă în ceea ce suprimă, nu în ceea ce permite. Prin intermediul celei mai noi schimbări în newsfeed, organizaţiilor media li se va reaminti cât de multă putere exercită reţeaua socială în prezent asupra lor.