Germania scoate aparate F-35 dintr-o licitaţie, stârnind un scandal geopolitic

Avion de vânătoare american F-35 (Wikimedia.org)
Epoch Times România
04.02.2019

Germania a scos avionul de vânătoare american stealth F-35 produs de Lockheed Martin dintr-o licitaţie în valoare de câteva miliarde de euro, a confirmat Ministerul Apărării. Armata germană urmăreşte să înlocuiască avioanele de luptă învechite Tornado, iar printre principalii candidaţi rămân avionul F/A-18 Super Hornet de la Boeing şi avionul NATO Eurofighter Typhoon de la Airbus, potrivit Zero Hedge.

Dacă Germania va alege Eurofighter după ce a anunţat că renunţă la avionul F-35, despre care mult timp s-a zvonit că ar avea probleme mecanice şi de program persistente, acest lucru va avea consecinţe geopolitice imense ţinând cont de numeroasele neînţelegeri dintre Washington şi Berlin, în special referitoare la capabilităţile nucleare strategice ale NATO.

O decizie finală va fi luată după ce Boeing şi Airbus vor trimite informaţii detaliate privind avioanele de luptă, care trebuie să fie capabile să transporte şi să lanseze arme nucleare americane, în conformitate cu obligaţiile Germaniei în NATO. De asemenea, Washingtonul trebuie să confirme că avionul ales de Berlin este capabil să transporte arme nucleare.

Acest lucru implică o serie de potenţiale “linii de falie” care ar putea afecta relaţiile americano-germane şi ar putea avea implicaţii pentru apărarea mai amplă a NATO, în special cu privire la abilitatea forţei aeriene germane de a transporta focoase nucleare americane.

Totuşi, ar trebui menţionat faptul că Mike Friedman, purtător de cuvânt al Lockheed, a susţinut într-o declaraţie trimisă prin e-mail şi publicată de Defense News că, de fapt, compania încă nu a fost notificată că avionul de luptă F-35 nu mai este luat în considerare:

“Nu am fost anunţaţi oficial despre o decizie legată de viitorul avion de vânătoare al Germaniei. F-35 oferă o valoare de neegalat, fiind cel mai capabil avion de luptă şi având cele mai scăzute costuri pe durata ciclului de viaţă, şi livrând cele mai bune oportunităţi industriale şi economice pe termen lung comparativ cu oricare alt avion de luptă de de piaţă. Ca element de bază al forţei aeriene de generaţie următoare a NATO, F-35 este în prezent cel mai avansat avion de luptă din lume şi include capabilităţi pentru desfăşurarea de atacuri electronice ce depăşesc cu mult orice avion specializat din generaţia a patra”.

Zero Hedge a abordat anterior, prin intermediul lui Michael Every de la Rabobank, efectul de domino al crizelor tot mai dure care ar putea lua naştere într-un moment în care Germania şi alte ţări UE influente se simt tot mai încurajate să se rupă de administraţia preşedintelui american Donald Trump din cauza unei serii de neînţelegeri, cea mai importantă fiind legată de proaspăt lansatul vehicul alternativ pentru efectuarea de plăţi către Iran – INSTEX – care urmăreşte să ocolească sistemul de plăţi SWIFT şi sancţiunile impuse de SUA împotriva Teheranului.

Implicaţiile şi problemele geopolitice nesoluţionate şi potenţial explozive ce au fost listate de Rabobank sunt următoarele:

- Germania nu va cumpăra avioane americane şi, astfel, nu numai că nu cheltuie suficient pentru NATO în prezent, dar chiar dacă o va face vreodată, banii nu vor ajunge în SUA pentru a reechilibra comerţul dintre cele două ţări.

- Doar avionul F-35 este compatibil cu armele nucleare tactice americane, astfel că Germania nu se va afla sub scutul NATO, decât dacă SUA acceptă ca alternativă un avion Eurofighter. Dar d ce ar face-o, ţinând cont de faptul că acest avion este considerat învechit?

- Ţinând cont de tensiunile dintre UE şi SUA cu privire la factorul geopolitic, insistenţa blocului european de a ocoli sancţiunile americane aplicate împotriva Iranului, despre care Trump a susţinut că sunt atât de importante, poate cineva să estimeze că acest lucru se va termina cu bine în ceea ce priveşte relaţiile comerciale dintre SUA şi UE?

- Dacă, de exemplu, SUA încheie un acord comercial cu China şi doar companiile americane vor obţine beneficii, şi nu şi UE? În acest context, potrivit unor rapoarte, UE ia în considerare o interdicţie asupra implicării companiei chineze Huawei în reţelele sale 5G.

În mod notabil, avionul de luptă Typhoon nu a fost niciodată certificat de Washington pentru a transporta bombe nucleare americane şi, dacă va fi ales ca înlocuitor pentru aproximativ 90 de avioane de luptă germane, acest lucru va afecta relaţiile americano-germane şi chiar postura strategică a NATO.

Există o altă posibilitate ca Germania să împartă achiziţionarea de noi avioane între Typhoon şi F-18 Super Hornet, care este în prezent folosit de Marina SUA – un potenţial compromis care, deşi va costa mai mult în termeni ai menţinerii lanţurilor de aprovizionare duale, ar putea fi o cale de ieşire dintr-un potenţial impas legat de certificarea nucleară a avionului de luptă Typhoon.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor