Game over? Malta şi Italia pasează o barcă plină cu migranţi, refuzându-le accesul

Ambarcaţiune cu imigranţi şi refugiaţi se află în largul insulei italiene Lampedusa, 24 mai 2017.
Ambarcaţiune cu imigranţi şi refugiaţi se află în largul insulei italiene Lampedusa, 24 mai 2017. (Chris McGrath/Getty Images)

Italia şi Malta au continuat, pentru a doua zi, să refuze permisiunea de andocare unei ambarcaţiuni care transportă peste 600 de imigranţi în porturile naţionale. Ca urmare a impasului, vasul, împreună cu încărcătura sa, a continuat să navigheze în Marea Mediterană.

Evoluţia survine ca urmare a schimbării guvernului italian.

Agenţia ONU pentru refugiaţi, Uniunea Europeană, Germania, alte guverne şi grupuri umanitare au cerut ca cele două ţări mediteraneene să lase la o parte politica internă şi să ia în considerare urgent situaţia migranţilor aflaţi pe mare.

Numeroase voci din Italia au susţinut, în ultimii ani, că fenomenul de masă prin care migranţi traversează Marea Mediterană pentru a ajunge în Italia, beneficia de aprobarea tacită a fostului guvern, sau în orice caz de incapacitatea acestuia de a opri valul.

Explicaţia oficială a fenomenului, care a căpătat amploare după 2015, a fost războiul civil din Siria. Însă teoria îşi pierde din credibilitate, după ce statisticile au arătat că numeroşi migranţi vin din Africa sub sahariană sau chiar din zone îndepărtate precum Afganistanul.

Malta şi Italia menţin o poziţie fermă încercând să pună capăt valului migrator.

Noul ministru de interne al Italiei, Matteo Salvini, folosind în mod clar incidentul pentru a forţa mâna vecinilor europeni.

Italia a solicitat în repetate rânduri ca UE să-şi schimbe politica de migraţie şi să îndeplinească promisiunile de acceptare a unui număr mai mare de migranţi, argumentând că Italia a rămas singură pentru a coordona salvarea şi pentru a accepta valurile migratoare din nordul Africii.

"Destul!", A declarat Salvini luni. "Salvarea vieţilor este o datorie, dar transformarea Italiei într-o tabără enormă de refugiaţi nu este."

Italia spune că Malta ar trebui să accepte vasul Aquarius, deoarece Malta este cel mai sigur port, şi cel mai apropiat.

Dar Malta este de părere că Italia a coordonat operaţiunea de salvare şi nu vrea să aibă nimic de a face cu incidentul.

Prim-ministrul maltez Joseph Muscat a acuzat Italia de încălcarea normelor internaţionale care reglementează operaţiunile de salvare pe mare şi a declarat că poziţia acesteia riscă "să creeze o situaţie periculoasă pentru toţi cei implicaţi".

Pe măsură ce retorica sa s-a intensificat, nava Aquarius a rămas în Marea Mediterană cu cei 629 de pasageri, inclusiv 123 de minori neînsoţiţi.

Pe fondul refuzului ferm din partea guvernului italian, unii primari italieni s-au oferit să permită andocarea vasului în porturile lor. Printre ei se numără primarii din stânga sau centru-stânga din Napoli, Calabria şi Crotone. De asemenea, primarii spanioli din Barcelona şi Valencia au oferit permisiunea de andocare.

Aproape un sfert din supravieţuitori provin din Sudan.

Incidentul a marcat prima criză, inevitabilă după numirea lui Salvini, care aparţine Ligii Nordului, pe postul de ministru de Interne.

Liga Nordului şi Salvini personal au desfăşurat o campanie electorală bazată pe un program anti-migraţie, promiţând să expulzeze inclusiv sutele de mii de imigranţi aflaţi deja în Italia, în ciuda faptului că experţii afirma că asemenea programe de deportare sunt fezabile din punct de vedere legal, logistic şi financiar.