Cum înţeapă cei mai otrăvitori scorpioni de pe planetă (video)

Cu ajutorul unor camere video de mare viteză s-au putut studia mişcările din momentul atacului la speciile cele mai rapide şi periculoase de scorpioni din lume.

Scorpionul galben palestinian (Leuirus quinquestriatus)
Scorpionul galben palestinian (Leuirus quinquestriatus) (wikipedia.org)

Deşerturile şi zonele aride ale planetei noastre sunt cele mai comune habitate ale celor aproape 2.500 de specii de scorpioni cunoscute până în prezent. Chiar dacă au multe caracteristici fizice asemănătoare, înţepăturile şi veninul multora dintre aceste specii sunt diferite.

O echipă de cercetători de la Universitatea din Porto (Portugalia) a studiat acum, cu un detaliu major, mişcarea pe care o utilizează diferite specii de scorpioni ca o armă de apărare şi de atac.

În acest studiu, publicat în revista Funcţional Ecology, echipa condusă de Arie van der Meijden a folosit camere video de mare viteză pentru a analiza traiectoria muşcăturii la şapte specii diferite ale acestor artropode, rude cu păianjenii. Printre speciile studiate se evidenţiază scorpionul galben sau scorpionul palestinian galben (Leuirus quinquestriatus), considerat de mulţi experţi ca fiind scorpionul deathstalker, cel mai letal din lume.

Cel mai periculos şi cel mai rapid

Datele analizate de către oamenii de ştiinţă portughezi indică faptul că Leuirus quinquestriatus este scorpionul cu înţepătura cea mai rapidă, atingând o viteză de 130 de centimetri pe secundă. Imaginile realizate au demonstrat, de asemenea, că mişcările înţepăturilor tuturor scorpionilor sunt perfect adaptate la "designul"înţepăturii, care este diferit la fiecare specie.

„Am constatat că diferite forme ale «cozii» - la unele specii mai subţiri şi la altele mai groase - par să faciliteze diferitele acţiuni ale apărării“, explică profesorul Arie van der Meijden.

Scorpionii studiaţi folosesc înţepătura în principal ca o armă de apărare împotriva animalelor de pradă (şerpi, şopârle, lilieci şi altele asemenea). Ei folosesc, de asemenea, înţepătura să atace prada şi în dispute cu alte exemplare în perioada de împerechere a acestora.

Referinţă bibliografică: Funcţional Ecology: A ‘striking’ relationship: scorpion defensive behaviour and its relation to morphology and performance