Cronică de film: „Mizerabilii”

Helena Chao
04.01.2013

Dacă Victor Hugo ar fi trăit astăzi, s-ar putea imagina că el ar fi mulţumit cu adaptarea cinematografică a lui Tom Hooper a romanului de renume mondial "Mizerabilii".

Conform notelor de presă, ideea iniţială de a face un film după unul din musicalurile cele mai populare din lume a venit cu aproximativ 25 de ani în urmă. Rezultatul final este spectaculos, în mare parte datorită implicării profunde a creatorilor din spatele muzicalului.

Rămânând fidel poveştii originale, filmul începe în anul 1815 cu eliberarea lui Jean Valjean (Hugh Jackman) după 19 ani de închisoare, pentru că a furat o bucată de pâine pentru a-şi hrăni familia. După ce a primit milă şi bunătate de la un episcop, Valjean promite să se reinventeze. După ce fuge din eliberare condiţionată, el dispare din mâna lui Javert (Russell Crowe) şi îşi construieşte o viaţă nouă, ca primar şi administrator bogat al unei fabrici.

Câţiva ani mai târziu, frumoasa nefericită şi săracă Fantine (Anne Hathaway), care lucrează la fabrica lui Valjean pentru a-l plăti pe hangiul Thénardier (Sacha Baron Cohen) şi pe soţia lui crudă (Helena Bonham Carter) ca să aibă grijă de fiica ei Cosette, este dată afară. Suntem martorii uneia dintre cele mai tragice transformări, când Fantine vinde tot ce deţine, inclusiv trupul ei, în cele din urmă.

Între timp, servind ca fundal, poporul francez este din ce în ce mai disperat pentru că majoritatea oamenilor trăiesc într-o sărăcie lucie şi se înregistrează o neîncredere în creştere în guvernul francez.

Valjean îi promite lui Fantine, când aceasta era pe patul de moarte, că o va creşte pe Cosette ca pe fiica lui, iar întâlnirea lui cu familia Thénardier oferă singurul răgaz din povestea tragică şi sumbră.

Sacha Baron Cohen şi Helena Bonham Carter sunt în elementul lor, oferind frivolitatea şi elementele comice necesare rolurilor lor ca hangii seducători şi înşelători, cu o înclinaţie pentru furt.

Triunghiul amoros dintre o Cosette adultă (Amanda Seyfried), Marius (Eddie Redmayne), care este un revoluţionar idealist aparţinând unei familii înstărite, şi fiica lui Thénardier, Éponine (Samantha Barks), este portretizat frumos.

În timp ce chimia dintre Seyfried şi Redmayne este credibilă, este performanţa Samanthei Barks (chiar în debutul său cinematografic!) ceea ce face spectacolul demn de urmărit. Interpretarea "On my own" vă va impresiona profund.

Având în vedere popularitatea piesei, peste 60 de milioane de oameni din întreaga lume au văzut spectacolul, un rezumat complet fiind probabil inutil. Este suficient să spunem că filmul "Mizerabilii" nu numai că urmăreşte cu fidelitate povestea lui Hugo, dar abordarea sa inovatoare reprezintă un nou nivel în materie de producţie de film.

Sperând să rămână fidel puternicei coloanei emoţionale a unui muzical, regizorul Tom Hooper (care a câştigat un Oscar pentru regia "Discursul Regelui"), a luat decizia îndrăzneaţă de a-i pune pe actori să cânte live în timp filmărilor, în loc să facă playback.

Această decizie nu numai că creşte provocările cu care se confruntă actorii, dar ea accentuează şi adânceşte afectivitatea filmului şi iminenţa personajelor până într-un moment în care simţiţi fiori de-a lungul şirei spinării. Versiunea piesei "I Dreamed a Dream", interpretată de Anne Hathaway, vă va face pielea de găină şi vă va emoţiona până la lacrimi.

Ceea ce este pur si simplu extraordinar este nivelul de angajament şi devotament al lui Hooper şi al distribuţiei sale.

Conform notelor de producţie, Hugh Jackman a fost atât de dedicat în a oferi o imagine descărnată a lui Valjean că nu a băut apă timp de 36 de ore înainte de scena de deschidere. Anne Hathaway a slăbit 11 kg în 5 săptămâni şi a ales să îşi taie părul în scena în care personajul ei Fantine îşi vinde părul şi dinţii pentru a o sprijini pe Cosette. Iar Russell Crowe a fost atât de încântat de participarea la audiţii pentru rolul lui Javert că a ales să meargă prin ploaie torenţială la audiţia lui.

"Mizerabilii" lui Hooper este o căsătorie de succes între elementele cele mai bune din ambele lumi: Grandoarea epică a producerii unui film a fost amplificată de intimitatea unui muzical şi de profunzimea emoţională, care a devenit şi mai emoţionantă datorită cântecelor live de pe tot parcursul filmului.

Recomandat cu entuziasm oamenilor care apreciază să simtă experienţa umană şi toate emoţiile umane majore - iubire, pierdere, sacrificiu, ispăşire, compasiune, dreptate şi onoare.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor