Cei mai mari matematicieni din toate timpurile (Partea a II-a)

Cei mai mari matematicieni din toate timpurile
Cei mai mari matematicieni din toate timpurile (Facebook)

Un domeniu de studiu care a jucat un rol important în istoria omenirii este matematica. Vă prezentăm, în continuare, câţiva dintre cei mai mari matematicieni care şi-au adus contribuţia la dezvoltarea societăţii.

Cei mai mari matematicieni din toate timpurile. Leonhard Euler, exprimarea clară şi logică a matematicii

Leonhard Euler (1707-1783), matematician şi fizician elveţian din secolul al XVIII-lea, a fost unul dintre cei mai străluciţi şi prolifici oameni de ştiinţă ai tuturor timpurilor. Realizările sale îşi găsesc nenumărate aplicaţii în fizică şi în multe alte domenii ale tehnicii.

Contribuţiile lui Euler în domeniul matematicii şi ştiinţelor sunt pur si simplu uluitoare. A scris treizeci şi două de cărţi, dintre care multe în două-trei volume, şi sute de articole. Dacă am pune cap la cap scrierile sale, acestea ar forma mai mult de şaptezeci de volume. Geniul lui Euler a îmbogăţit practic fiecare domeniu în parte al matematicii pure şi aplicate, iar realizările sale în materie de fizică matematică îşi găsesc nenumărate aplicaţii.

Euler şi-a propus să demonstreze că legile generale ale mecanicii, formulate în secolul precedent de Isaac Newton, se pot aplica anumitor tipuri de situaţii frecvent întâlnite în fizică. De exemplu, aplicând legile lui Newton la mişcarea fluidelor, Euler a dedus ecuaţiile hidrodinamicii.

De asemenea, pe baza analizei atente a mişcărilor unui corp rigid şi a aplicării principiilor lui Newton, Euler a elaborat un set de ecuaţii care determină complet mişcarea unui corp rigid. Bineînţeles, în practică, obiectele materiale nu sunt complet rigide. Cu toate acestea, Euler şi-a adus o contribuţie importantă la teoria elasticităţii, care descrie modul de deformare a obiectelor solide prin aplicarea unor forţe externe.

A insistat pentru expunerea clară, logică şi într-un limbaj accesibil unui cerc cât mai larg de cititori a problemelor de matematică.

Euler este considerat forţa dominantă a matematicii secolului al XVIII-lea şi unul dintre cei mai remarcabili matematicieni şi savanţi multilaterali ai omenirii.

Cei mai mari matematicieni din toate timpurile. James Maxwell, primul om care a realizat o fotografie color

James Maxwell a fost un matematician scoţian, care a elaborat teoria electromagnetică clasică, ce a combinat secole de cercetări în magnetism, electricitate şi optică. Maxwell este primul care a demonstrat că electricitatea călătoreşte prin spaţiu cu viteza luminii şi este primul care a realizat o fotografie color. Einstein ţinea pe birou o poză cu el, înrămată, alături de una cu Michael Faraday şi alta cu Isaac Newton.

Legarea luminii de electromagnetism este considerată a fi una dintre cele mai mari realizări ale fizicii moderne.

Cei mai mari matematicieni din toate timpurile. Charles Babbage, "părintele computerului"

Charles Babbage (1791-1871), matematician englez şi inventator, este considerat "părintele computerului", pentru propunerea de a inventa prima maşinărie de calcul mecanică. Mai târziu, a proiectat un motor analitic care, teoretic, putea fi programat.

Babbage a început să-şi proiecteze „Maşina analitică” în 1837, dar nu a reuşit să o construiască până la moartea sa, din cauza limitărilor tehnologice ale vremii. Cu toate acestea, o maşină construită în 1991 după schiţele sale s-a dovedit a funcţiona perfect. Ideile lui Babbage erau atât de revoluţionare pentru vremea sa încât n-au fost înţelese decât de o singură persoană dintre contemporanii săi. Aceasta era matematiciana Ada Lovelace, cea care a şi scris primul program pentru Maşina analitică a lui Babbage, rămânând astfel în istorie ca primul programator.

Cei mai mari matematicieni din toate timpurile. Ada Lovelace, prima programatoare de computere

Contesa Ada Lovelace (1815-1852), care a lucrat cu Charles Babbage, este considerată adesea prima programatoare de computere. Era fiica poetului Lord Byron şi se consideră un analist, iar Babbage spunea despre ea că este o "meşteră a numerelor". Ea a construit primul algoritm care putea fi utilizat pentru a folosi o maşinărie, practic prima dovadă a programării.

A murit la 36 de ani, dar notele ei servesc drept mărturie a cercetărilor lui Babbage şi a unora dintre primele discuţii despre programare. În memoria ei a fost construit limbajul de programare Ada, de către Departamentul de Apărare al Statelor Unite.

Cei mai mari matematicieni din toate timpurile. David Hilbert, tatăl profesorilor de matematică

David Hilbert (1862-1943) a avut o contribuţie imensă la analiza funcţională, dar e considerat tatăl profesorilor de matematică.

David Hilbert a fost cu adevărat unul dintre cei mai mari matematicieni ai timpului. Până în prezent, lucrările sale au influenţat adânc dezvoltarea ştiinţelor matematice. Intuiţia sa pătrunzătoare, puterea creatoare şi originalitatea irepetabilă a gândirii matematice, interesele multilaterale, l-au făcut explorator în multe domenii ale matematicii.

În 1900 a realizat o colecţie legendară de 23 de probleme nerezolvate. Ele au fost în syllabus-ul educaţional în secolul XX. Majoritatea au fost rezolvate, dar Hilbert a influenţat profesorii şi matematicienii să lucreze pentru a completa lista.

Cei mai mari matematicieni din toate timpurile. Matematicieni din România

Şi ţara noastră se poate mândri cu matematicieni de renume, dintre care amintim:

Emanoil Bacaloglu (1830-1891)

Fizician şi matematician, participant la revoluţia din 1848, a fost profesor la Universitatea din Bucureşti şi membru al Academiei Române.

A publicat primele lucrări ştiinţifice româneşti de matematică, fizică şi chimie, punând bazele terminologiei noastre în aceste domenii. Este unul dintre principalii iniţiatori ai Societăţii de Ştiinţe Fizice care a luat naştere în 1890.

Janos Bolyai (1802-1860)

Mare matematician maghiar din Transilvania, a studiat la Viena şi încă din timpul studiilor a făcut o serie de descoperiri însemnate.

Lucrarea lui epocală prin care a creat, independent de matematicianul rus N. I. Lobacevski, geometria neeuclidiană este "Appendix" (1832), apărută în limba latină, ca o completare a manualului intitulat "Tentamen", scris de Bolyai Farkas, tatăl său.

Bolyai a scris şi un studiu cu privire la teoria numerelor complexe ("Responsio" - 1837). Rezultatele pe care le-a obţinut reprezintă o aprofundare dialectică a problemelor matematicii.

Lucrările lui Bolyai au pus geometria pe baze noi, deschizându-i largi perspective. Ele nu au fost însă înţelese şi apreciate de contemporanii săi.

Grigore C. Moisil (1906-1973)

Marele matematician este cunoscut ca părintele informaticii în România. În 1957 a asistat la instalarea primului computer la Institutul de Fizică Atomică şi i-a încurajat pe studenţii la matematică să înveţe programare, alcătuind primul curs de informatică. În plus, Moisil a fost unul dintre susţinători realizării unor calculatoare româneşti, proiect la care a contribuit activ.

Moisil este şi cel care a format primele generaţii de informaticieni din România. Grigore Moisil rămâne în istorie şi pentru contribuţiile aduse la iniţierea studiului informaticii în România, dar şi pentru inventarea de circuite electronice tristabile. În 1946, Moisil a fost numit ambasador al României la Ankara.

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal