Beijingul prezintă un nou portavion ultra-modern pe fondul amplificării tensiunilor în Marea Chinei de Sud

Portavionul Type 001A CV-17 după lansarea sa la şantierul naval Dalian,  China, în 2017.
Portavionul Type 001A CV-17 după lansarea sa la şantierul naval Dalian, China, în 2017. (Wikipedia.org)

China a prezentat cel mai nou portavion ultra-modern, întărind poziţia statului comunist ca superputere militară şi generând temeri cu privire la amplificarea tensiunilor cu vecinii săi în Marea Chinei de Sud.

Noul portavion Type 001A CV-17 este o navă de 70.000 de tone obţinută prin inginerie inversă şi o versiune mult mai puternică decât portavionul chinez Liaoning (Type 001 CV-16), care este de producţie sovietică.

Nava urmează să fie transportată într-o zonă specială în Marea Bohai pentru teste suplimentare. Zona respectivă va fi “interzisă accesului” (no go zone) până în 28 aprilie.

Expertul militar Song Zhongping a declarat despre viitoarele teste: “Primele teste pe mare ale celui de-al doilea portavion al Chinei, construit pe şantierul Dalian, vor avea loc probabil în Marea Bohai şi Marea Galbenă, pentru testatarea puterii şi designului.

“După testele de pe mare, care durează normal între 6 şi 12 luni, [portavionul] va fi pregătit pentru a fi trimis Marinei, aşadar este foarte probabil ca portavionul să fie dat în folosinţă până la sfârşitul anului 2018”.

Hu Wending, manager general al proiectului, a declarat despre faza de testare: “Turbinele cu aburi ale portavionului Type 001A vor începe să intre oficial în etapa de testare, devansând planificarea noastră în ceea ce priveşte progresul general.”

“Înainte să livrăm nava trebuie, de asemenea, să facem o serie de teste sistematice pe mare, inclusiv teste care implică aeronavele, sistemele de armament şi alte elemente de pe portavion”.

Liu Zheng, preşedinte al Dalian Shipbuilding Industry Company, a precizat: “Toate echipamentele şi dispozitivele de pe portavion se află în stadiul de corectare, iar motorul principal a fost pus în funcţiune. În 2018, vom face o surpriză poporului chinez”.

Carena navei a fost lansată în aeroportul Dalian în aprilie 2017 şi, de atunci, a trecut prin teste şi îmbunătăţiri.

În prezent, China are două portavioane operaţionale, după ce statul comunist a surprins lumea în 2012, dezvăluind prima sa navă de acest gen, Liaoning.

Liaoning a fost cumpărată din Ucraina în 1990 şi urma să fie transformată într-un cazino dar, în schimb, a devenit o navă de luptă pe deplin funcţională.

Noul portavion CV-17 seamănă cu Liaoning, însă va fi mai mare şi va putea transporta suplimentar 8 avioane, având un total cuprins între 36 şi 44.

Nava va include între 24 şi 32 de avioane de vânătoare J-15, patru elicoptere pentru avertizare, şase elicoptere antisubmarine şi două elicoptere de transport.

Li Jie, expert chinez în domeniul naval, a declarat: “Cred că putem spune că Beijingul a făcut progrese majore în implementarea puterii nucleare pe nave de capacitate mare. Fiecare portavion a înregistrat unele progrese... Cel de-al doilea a absorbit şi a consolidat tehnologiile primului”.

Se presupune că noul portavion CV-17 are o mărime similară cu HMS Queen Elizabeth, care este cea mai mare navă de război lansată de Marina Regală britanică în 2014.

Totuşi, CV-17 este mult mai mic decât portavionul american USS Gerald Ford de 100.000 de tone.