Astronomii continuă să caute extratereştri. Observă structuri "ciudate"

Matricea Allen Telescope Array din California, dedicată observării şi cercetării inteligenţei extraterestre (Colby Gutierrez-Kraybill/Wikimedia Commons)

În căutarea planetelor îndepărtate, telescopul Kepler al NASA scanează cerul, în căutarea unor diminuări slabe ale luminii stelelor. Aceste diminuări sunt de obicei cauzate de planetele care trec printre noi şi steaua gazdă a planetei. Prin analiza diminuărilor de lumină, se poate estima dimensiunea planetei care trece prin dreptul planetei-sursă.

Săptămâna trecută au apărut rapoarte că cercetătorii au observat o structură ciudată care orbitează în jurul stelei CCI 8462852. Structura, după toate măsurătorile, pare mult prea mare pentru a fi o planetă. Efectul de diminuare a luminii stelei este, de asemenea, neregulat - de exemplu dacă cineva observă Soarele nostru de la distanţă, s-ar putea aştepta să vadă Pământul trecând la fiecare 365 de zile. O explicaţie probabilă pentru iregulariţăţi sunt cometele, dar nici această explicaţie nu este perfectă.

Orice ar fi lucrul care se mişcă în jurul CCI 8462852, e ceva ce omenirea nu poate explica.

Unii oameni de ştiinţă au sugerat că obiectul ar putea fi un fel de megastructură extraterestră, eventual folosită pentru a valorifica energia stelei. Iar în timp ce comunitatea ştiinţifică a subliniat că nu este probabil, serios, să fi descoperit o centrală electrică extraterestră, astronomii sunt încă destul de plini de speranţă că au putut-o observa cu ajutorul telescopului Array Allen Telescope.

"Ne uităm la ea cu Array Allen Telescope", a declarat Seth Shostak, un astronom senior la SETI (Institutul pentru Căutarea Inteligenţei Extraterestre) pentru Science.com.

Cu ajutorul matricii de telescoape, formată dintr-un număr mare de antene parabolice, se speră să se detecteze orice tip de semnal radio artificial care ar putea fi emis de pe stea.

Este o posibilitate interesantă, dar una despre care Shostak avertizează că este nesigură. În anii 1960, de exemplu, astronomii au detectat semnale ciudate din spaţiu despre care unii au speculat că sunt transmise de o civilizaţie extraterestră.

Astăzi, ştim că aceste semnale sunt emise de pulsari.

"Deci, istoria sugerează că vom găsi o explicaţie pentru acest lucru care nu implică klingonieni", a spus Shostak.

Este de asemenea posibil ca, deşi obiectul să fie într-adevăr o structură artificială, omenirea să fie în imposibilitatea de a detecta un semnal. Tehnologia folosită poate fi dincolo de înţelegerea noastră, sau, chiar, structura s-ar putea să nu mai fie activă. Ar putea fi ruinele antice ale unei civilizaţii dispărute, care se învârt în jurul Soarelui acesteia, mult timp după ce constructorii lor au pierit.

Sau ar putea fi o grămadă de comete.

Oricum, oamenii de ştiinţă bănuiesc că ceea ce înconjoară CCI 8462852, indiferent dacă are origini naturale sau artificiale, ar putea fi foarte bine ceva ce omenirea nu a mai văzut înainte.