Andrei Şerban: „Cel mai acut în societatea românească se resimte lipsa unui ideal”

Recent, într-un interviu, regizorul Andrei Şerban a vorbit despre cele două premiere pe care le pregăteşte la Bucureşti, despre situaţia culturii din România, despre realitatea socială şi spectacolul din politica autohtonă.
Regizorul Andrei Şerban în timpul repetiţiilor de la Odeon
Regizorul Andrei Şerban în timpul repetiţiilor de la Odeon (revistatango.ro)

La 73 de ani, regizorul Andrei Şerban este un militant activ pentru calitatea actului teatral şi pentru inovaţia în artă. Regizorul, care predă la Columbia University din New York, a vorbit pentru cititorii Q Magazine despre cele două premiere pe care le pregăteşte la Bucureşti, despre teatrul românesc şi situaţia culturii din România, dar şi despre realitatea socială şi spectacolul din politica autohtonă.

„Există o indiferenţă absolută faţă de cultură din partea celor care ne conduc”, a afirmat regizorul, comentând atitudinea celor de la putere faţă de teatru şi cultură, unde există un buget chiar mai mic decât anul trecut.

În legătură cu refuzul său de a prelua conducerea Operei Naţionale, Andrei Şerban spune că instituţia Operei actuale trebuie desfiinţată şi pornit totul de la zero; de asemenea, că ar fi nevoie de o nouă lege a teatrelor, pentru că cea existentă e rămasă din timpul comunismului.

„Aşa cum e acum nu se poate face ceva, absolut nimic nu merge. Totul este ruginit la maxim. Individual oamenii nu sunt de vină, fiecare are de apărat un prăpădit de salariu, iar starea de frustrare şi negativitate provine tot de sus. Ultimii directori au fost nişte mafioţi implicaţi în cele mai abjecte activităţi, cel puţin aşa se vorbeşte. Iar Legea teatrelor din timpul comunismului încă este neschimbată. Eu ştiam că în Parlament nu se va vota această lege, prin care să se desfiinţeze o instituţie muribundă, osificată, e o decizie care atrage riscuri mari, nimeni nu şi-ar asuma-o. Toţi parlamentarii sunt super-comozi şi laşi, nimeni nu vrea să semneze ceva care ar provoca un cutremur. Dar e un cutremur de care e nevoie!”

Vorbind despre nivelul de cultură din România, regizorul spune că acesta este practic, inexistent. Iar ce se resimte cel mai acut în societatea românească este lipsa unui ideal.

Andrei Şerban pregăteşte pentru septembrie „Soldatul de ciocolată”, de G.B. Shaw, la Odeon, unde are repetiţii cu public. De asemenea, la 1 septembrie va pune în scenă, în premieră la Opera Naţională din Bucureşti opereta „Văduva veselă” a lui Lehar, la care lucrează acum cu Opera Naţională din Iaşi.

„E vorba de Văduva veselă a lui Lehar, cea mai faimoasă operetă scrisă vreodată, dar pe care o transpun, o adaptăm pentru situaţia din România”, a declarat regizorul pentru Q Magazine.

Puteţi citi întreg interviul aici.

ANDREI ŞERBAN este deja o pagină scrisă în istoria teatrului mondial. În aproape 60 de ani de carieră a montat spectacole pe cele mai importante scene ale lumii: Robert Brustein’s American Repertory Theatre Company, La MaMa Theatre, The Public Theatre, Royal National Theatre Londra, Lincoln Centre, Circle in the Square, Theatre de la Ville, Helsinki Lilla Teatern, Shiki Company of Tokyo, Teatrul Maly din Sankt Petersburg, La Comedie Française. De asemenea, a realizat proiecte lirice pentru Operele din Viena, New York, Paris, Welsh National Opera, Covent Garden.

În România a lucrat la teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, Teatrul Bulandra, Opera Naţională din Bucureşti şi Teatrul Naţional Bucureşti, pe care l-a şi condus timp de trei ani, după Revoluţie.

Este deţinătorul unor importante distincţii între care Tony Awards, Obie Awards, premii la festivalurile de la Avignon, Shiraz şi Belgrad.

A predat arta dramatică la Yale School of Drama, Harvard University, Le Conservatoire de Paris, Stockholm Dramatic School, Theatre School of Tokyo, Pittsburgh Theatre Institute.

În prezent, Andrei Şerban este profesor la Columbia University din New York.

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

alte articole din secțiunea Cultură